advertentie
Gemeente wil grote veranderingen doorvoeren: ‘Alle wijken worden 30 kilometer zones’
De gemeente wil grote veranderingen gaan doorvoeren op het gebied van mobiliteit. Dat blijkt uit het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit dat de gemeente vandaag presenteert. Zo moet het voor de Schiedammer verleidelijker worden om op de fiets te stappen, gaat 30 kilometer per uur de norm worden en moet gereguleerd parkeren de parkeer problematiek in de stad oplossen. Volgens wethouder Jeroen Ooijevaar staan er veel maatregelen in het Mobiliteitsplan om de stad veiliger en duurzamer te maken. “Heel concreet gaan we bijvoorbeeld missing links in de fietsnetwerken verbeteren. We gaan concrete verkeersveiligheidsmaatregelen nemen."
De gemeente wil grote veranderingen gaan doorvoeren op het gebied van mobiliteit. Dat blijkt uit het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit dat de gemeente vandaag presenteert. Zo moet het voor de Schiedammer verleidelijker worden om op de fiets te stappen, gaat 30 kilometer per uur de norm worden en moet gereguleerd parkeren de parkeer problematiek in de stad oplossen.
Volgens wethouder Jeroen Ooijevaar staan er veel maatregelen in het Mobiliteitsplan om de stad veiliger en duurzamer te maken. “Heel concreet gaan we bijvoorbeeld missing links in de fietsnetwerken verbeteren. We gaan concrete verkeersveiligheidsmaatregelen nemen. Daarnaast zorgen we er voor dat alle wijken dertig kilometer zones worden. Alleen op de ringwegen mag je nog vijftig rijden. Dat betekent dus dat als je de ringwegen neemt dat je de rest van de stad zo min mogelijk tot last bent en toch snel van A naar B kan komen.”
“We zien dat er in een hele drukke stad als Schiedam. Waar veel wijken niet gebouwd zijn voor veel auto’s. Er zit veel druk op die ruimte. Als je dertig kilometer per uur rijdt kan je de inrichting van de wegen smaller houden. Zo hou je ruimte over voor andere dingen die we in de stad belangrijk vinden zoals spelen, groen en ruimte voor wandelaars.”
Betaald parkeren
Volgens Ooijevaar is er maar één manier om de schaarste rondom het parkeren in de stad goed aan te pakken. “Dat is gereguleerd parkeren. De gemeenteraad heeft vorig jaar ingesteld om dat te doen. Te beginnen in Schiedam West. We zorgen er wel voor dat mensen dit zo goed mogelijk over zich heen krijgen. De vergunningen worden betaalbaarder, we zorgen dat busjes op een andere plekken kunnen parkeren, bezoeker parkeren wordt een stuk eenvoudiger en ondernemers worden met ‘shop en go zones’ goed gefaciliteerd.”
Volgens Ooijevaar worden de inkomsten die via het betaald parkeren bij de gemeente binnenkomen alleen besteed aan het Mobiliteitsplan van de stad. “We bereiden het gereguleerd parkeren uit, daar komen inkomsten uit, maar we willen niet dat dat een melkkoe wordt van de algemene middelen. De middelen die uit het gereguleerd parkeren komen, komen rechtstreek ten goede aan de mobiliteit van de Schiedammer.”
6 juli beslist de raad over de financiële uitwerking van het Mobiliteitsplan. De gemeente is al wel bezig met het invoeren van het gereguleerd parkeren.
Dagelijks het laatste nieuws, de nieuwste video's en een kijkje achter de schermen bij SCHIE in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief: https://bit.ly/2H7desN