advertentie

Hoe een brug koelen in Schiedam nèt even wat anders in slimmer gaat dan op andere plekken

Bij warm weer is er werk aan de winkel voor brugwachters en monteurs, want de bruggen moeten gekoeld worden. Zo zetten de bruggen niet uit door de warmte en kunnen ze open blijven gaan voor het scheepsverkeer. Normaal gaat dat met mensen en brandslangen die constant bij de brug blijven staan of brandslangen die over de weg liggen. Maar in Schiedam is daar wat op gevonden. Bij Irado hebben ze een systeem verzonnen op de Schievestebrug en de naastgelegen trambrug dat de bruggen continu koelt als het warmer is dan 26 graden.

Bij warm weer is er werk aan de winkel voor brugwachters en monteurs, want de bruggen moeten gekoeld worden. Zo zetten de bruggen niet uit door de warmte en kunnen ze open blijven gaan voor het scheepsverkeer. Normaal gaat dat met mensen en brandslangen die constant bij de brug blijven staan of brandslangen die over de weg liggen. Maar in Schiedam is daar wat op gevonden.

Bij Irado hebben ze een systeem verzonnen op de Schievestebrug en de naastgelegen trambrug dat de bruggen continu koelt als het warmer is dan 26 graden. Het systeem kan de hele dag aan blijven. ’s Ochtends komt Abdelhakim Moussaoui langs voor een inspectieronde en om het koelsysteem aan te zetten.

“We hebben een koelsysteem verzonnen om geen problemen op de brug te krijgen”, vertelt de monteur terwijl hij het koelsysteem laat zien. “En er hoeft niet de hele dag iemand bij te staan. De brug kan namelijk als die warm wordt uitzetten, en dan gaat de brug niet meer open of dicht.”

Volgens Abdelhakim is het eigenlijk een heel eenvoudig systeem. “We hebben PVC buizen aan elkaar gemaakt en er gaatjes in geboord. En dat hebben we aan de brug bevestigd. Daar hangen we brandslangen aan en een pomp. De pomp zetten we gewoon aan door de stekker in het stopcontact te stoppen. Dan haalt de pomp het water uit de Schie en dat loopt dan via de zijkant weer terug de Schie in.”

Trambrug

Een brug verderop, op de trambrug, werkt het koelsysteem nèt iets anders. Daar moet het systeem als de brug open gaat, uitgezet worden. “Als we het aan laten is het levensgevaarlijk”, legt Abdelhakim uit. “Dan komt het water tegen de bovenleiding van het tramspoor. Dus hebben we een afstandsbediening bij de brugbediening gelegd. Dan kun je het koelsysteem uitzetten.”

Het systeem is ook nog eens onderhoudsvriendelijk. Alleen de pomp die het water uit de Schie pompt en de slangen naar de buizen hoeven worden opgeruimd. “Dat duurt ongeveer een half uurtje. De buizen laten we in de winter gewoon zitten.”

In veel andere steden staan er nog steeds mensen bij de brug met brandslangen die de brug proberen te koelen. Valt ook Abdelhakim op. “Ik zie weleens in andere steden dat mensen met een brandslang in hun hand daar staan, dat doen wij heel anders! Gewoon met een slim koelsysteem, haha.”

 

 

 

Dagelijks het laatste nieuws, de nieuwste video's en een kijkje achter de schermen bij SCHIE in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief: https://bit.ly/2H7desN