advertentie

Dit verandert er per 1 oktober in het openbaar vervoer

De kans is groot dat reizigers die gebruik maken van de tram en metrolijnen van de RET binnenkort minder beveiligings- en servicepersoneel zien tijdens hun reis. Tramconducteurs en servicemedewerkers verdwijnen per 1 oktober gedeeltelijk of helemaal uit de trams en op de metrostations. De coronacrisis is eenvoudigweg de grote reden waarom bezuinigingen noodzakelijk zijn bij de RET. De bezuinigingen zijn opgelegd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Die zijn van mening dat tegenover de steunpakketten die de RET heef ontvangen een offer moet staan.

De kans is groot dat reizigers die gebruik maken van de tram en metrolijnen van de RET binnenkort minder beveiligings- en servicepersoneel zien tijdens hun reis. Tramconducteurs en servicemedewerkers verdwijnen per 1 oktober gedeeltelijk of helemaal uit de trams en op de metrostations.

De coronacrisis is eenvoudigweg de grote reden waarom bezuinigingen noodzakelijk zijn bij de RET. De bezuinigingen zijn opgelegd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Die zijn van mening dat tegenover de steunpakketten die de RET heeft ontvangen een offer moet staan. “We zitten natuurlijk nog midden in de coronacrisis en voor de openbaar vervoersbedrijven werkt dat nog even door. We hebben nog steeds minder reizigers dan voorheen”, legt RET-woordvoerder Rolf Harbers de huidige situatie uit. “Dat levert een tekort op van tientallen miljoenen. Het Rijk pakt daarvan 93 procent op, maar zegt ook: ‘die overige procenten moeten jullie zelf oppakken.’”

Daarbij wordt niet alleen beknibbeld op het toezicht op perrons en in voertuigen van de RET. Ook op andere gebieden worden maatregelen doorgevoerd om te voldoen aan de eis van de overheid. “We bezuinigen een deel door de dienstregeling een beetje terug te brengen, een deel door interne kosten omlaag te brengen door leuke projecten te schrappen die nu niet heel erg nodig zijn. Het derde deel is dat we een stukje bezuinigen op sociale veiligheid. Daar moet ik direct bij zeggen dat dat met pijn in het hart is.”

Bekijk ook: De Stem van Schiedam: Voelt u zich veilig in het OV?

Die pijn zit ‘m vooral in het gegeven dat het nog niet volledig bekend is wat er met de collega’s gaat gebeuren die nu de te schrappen posities bekleden. “Ik denk dat de impact minder groot is dan men vooraf denkt. We hebben goed gekeken naar bepaalde tijdstippen en bepaalde lijnen waar de impact het kleinst is. Maar het doet wel pijn, want we hebben het ook over de banen van mensen, maar we gaan proberen voor iedereen een passende oplossing te vinden.”

Maatregelen in Schiedam

Die maatregelen in het openbaar vervoer zijn in Schiedam goed merkbaar. Zeker vanaf 1 oktober voor de metroreiziger en de reiziger die tramlijnen 21 en 24 neemt. “Hier in Schiedam betekent het concreet dat er vanaf 08:00 uur ’s ochtends conducteurs in dienst zijn, in plaats van het begin van de dienstregeling op de trams. Dat hebben we gedaan omdat de incidenten op die tijdstippen vaak minder zijn. Dan reizen forenzen die zich vaak netjes aan de regels houden”, verklaart Harbers de maatregel op de trams. “De andere maatregel in Schiedam is dat er geen servicemedewerkers meer zijn op de stations.”

De vervoersmaatschappij ziet ook dat door de bezuinigingen het veiligheidsgevoel van reizigers kan afnemen. Daarom zijn er andere, goedkopere maatregelen genomen om toch te kunnen bezuinigen, maar zo min mogelijk in te leveren op het gevoel van veilig reizen in het OV. “We proberen dat op twee manieren te compenseren. Enerzijds door het cameratoezicht te intensiveren en anderzijds kijken we heel goed waar en wanneer we onze controleurs en boa’s in kunnen zetten.”

Geen gratis ritje

De reiziger die denkt dat er tot 08:00 uur ‘gratis’ gereisd kan worden omdat er toch geen conducteur in de tram is, komt bedrogen uit. De RET blijft controleren op zwartrijders, al is het op een andere manier. “Het blijft natuurlijk wel zo dat we die boa’s in mobiele teams in blijven zetten op de tram. Dus je kunt er nog steeds uitgepikt worden. Maar feit is wel dat er een stukje minder toezicht is in de trams tot 08:00 ’s ochtends.”

Lees ook: Bezuinigingen RET treffen ook Schiedam: onder andere minder toezicht op metrostations Centrum en Parkweg

Volgens Harbers snapt de RET ook dat het voor reizigers, en ouderen in het specifiek, soms lastig kan zijn om op het perron nog informatie in te winnen over hun reis. “Er zijn verschillende oplossingen. Je kunt je reisinformatie online bekijken, al snap ik dat dat voor ouderen soms moeilijk is. Maar je kunt ook met onze klantenservice bellen. Dat kun je blijven doen. En er zijn nog steeds servicepunten, alleen niet meer hier in Schiedam”, adviseert Harbers de reizigers die vragen hebben over hun reis.

Tramconducteurs verdwijnen dus per 1 oktober gedeeltelijk uit de trams en per 1 januari 2022 verdwijnen de de servicemedewerkers van de metrostations. Het is nog niet bekend of dat in de toekomst, als het hopelijk wat beter gaat met de RET, zo zal blijven. “De Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft bij alle maatregelen gezegd dat het kan dat ze tijdelijk van aard zijn. Maar dat hangt samen met hoe de reizigersstromen zich ontwikkelen en hoe het gaat met onze inkomstenontwikkeling. We gaan deze maatregelen goed monitoren. Maar we kunnen nog geen uitspraken doen over het vervolg van dit maatregelenpakket.”

De gemeente kon geen reactie geven op de voorgestelde bezuinigingen van de RET. "Wij kunnen daar geen antwoord op geven omdat wij hiervan geen kennis hebben genomen", aldus de woordvoering van de gemeente.