advertentie

Kliederen in de modder tijdens schoolpauze; De Violier en De Vlinder ‘vergroenen’ schoolplein

Bij een hoop bouwprojecten is het leggen van de eerste steen één van de belangrijkste momenten. Het omgedraaide gebeurt bij het bouwproject voor een nieuw ‘vergroend’ schoolplein voor basisscholen De Vlinder en De Violier. Samen met wethouders Patricia van Aaken en Jeroen Ooijevaar haalden de schoolkinderen de eerste tegels uit het schoolplein om ruimte te maken voor natuur waarin de kinderen kunnen leren. “Want door vies te worden leer je”. Achter het besluit om het schoolplein te gaan ‘vergroenen’ gaan heel veel redenen schuil vertelt Marc de Lange, directeur van De Vlinder.

Bij een hoop bouwprojecten is het leggen van de eerste steen één van de belangrijkste momenten. Het omgedraaide gebeurt bij het bouwproject voor een nieuw ‘vergroend’ schoolplein voor basisscholen De Vlinder en De Violier. Samen met wethouders Patricia van Aaken en Jeroen Ooijevaar haalden de schoolkinderen de eerste tegels uit het schoolplein om ruimte te maken voor natuur waarin de kinderen kunnen leren. “Want door vies te worden leer je”

Achter het besluit om het schoolplein te gaan ‘vergroenen’ gaan heel veel redenen schuil vertelt Marc de Lange, directeur van De Vlinder. “Allereerst zijn tegels echt geen fijne plek om op te spelen. Als je naar de gevangenis en je hebt daar pauze dan ziet je ontspanningsruimte er ook zo uit. Dit plein is ooit zo ontstaan omdat het een goedkope oplossing is. Je kunt er van alles op doen en gaat vandalisme tegen. Maar wij denken dat veel ruimte voor water en groen een fijnere speelplek oplever voor kinderen.”

Collega directeur Mariska Boer van de Violier vult de lijst van redenen om te kiezen voor een zogenaamd groen-blauw speelplein aan. “Naast het spelend leren willen we kinderen ook een stukje milieueducatie meegeven. Als het regent blijft op een betegeld plein het water liggen. Door de tegels eruit te halen en dat te vervangen met groen zorg je ervoor dat het water beter wegloopt.”

Tot slot haalt De Lange ook nog het speelcomfort aan. “Tegels hebben de eigenschap warmte van de zon op te slaan. Daardoor voelt spelen op een grasveld veel koeler aan dan op een betegeld plein.”

Wethouder Jeroen Ooijevaar is content met het initiatief van de scholen. “We hebben in de hele wereld te maken met wateroverlast en wateronderlast door te droge perioden, daarnaast is het in steden door al het steen en beton warmer dan op het platteland. Veel groen kan die problematiek tegen gaan. Dus het is mooi dat dit een groene oase wordt in de wijk.”

Kliederen in de modder

Het schoolplein is samen met de leerlingen ontworpen vertelt Marc de Lange, directeur van De Vlinder. “Zo’n proces duurt ongeveer drie jaar. Drie jaar geleden zijn we begonnen met kinderen om na te denken over hoe het plein eruit moet zien. Daar hebben we hele gave sessie over gehad. Op een heel groot bord zijn we met de kinderen bezig geweest over hoe het schoolplein eruit moet zien. Die ideeën zijn uiteindelijk verwerkt in het ontwerp.”

“Dat het groener moet worden, dat vonden de kinderen zelf ook”, vult Boer aan. “Want hoe leuk is het dat je lekker kan kliederen in de modder tussen de bomen. Dat gaat het nu veel meer worden. Buitenspelen gaat veel uitdagender worden.”

Juffen en meesters hoeven zich in ieder geval geen zorgen te maken dat kinderen totaal onder de modder terug de klas in komen na de pauze. “Het is niet zo dat ze hier languit door de modder gaan rollen”, lacht Boer. “Waar je vies wordt leer je, dus er zal weleens een vlekje op een broek komen of iemand zal een beetje natte schoenen hebben.”

Wethouder Ooijevaar is stiekem een klein beetje jaloers op de kinderen die straks op het groene schoolplein kunnen spelen. “Vroeger had ik ook een betonnen schoolplein, dat was toen heel normaal. Maar daar moeten we in de toekomst denk ik echt wel vanaf.”

Uiteindelijk hoopt Ooijevaar dat meer scholen het voorbeeld van De Vlinder en De Violier volgen. “Het is leuker om in te spelen. Natuurspeeltuinen zijn ook veel populairder dan betonnen speelplekken. En het helpt onze klimaatbestendigheid. Dus voor mij is het een no brainer.”

Schoolplein als leerplek

De Lange hoopt dat het plein ook gaat helpen om de schoolkinderen meer bij te brengen over de natuur. “We hebben hier al een boompje op het plein staan waar de schors vanaf is. Daar zien de kinderen ook van dat de boom dat niet zo prettig vindt. Kinderen zullen straks ook in de praktijk gaan merken dat je niet zomaar takken en blaadjes van de struik af kan trekken.”

“Hoe speel je in de natuur en met de natuur. We gaan de natuur echt anders zien. Er komen ook veel diertjes zoals kikkers en slakken, daar gaan we dan veel aandacht aan besteden. We kunnen het plein straks goed gaan gebruiken om buiten les te geven.”

 Het zal nog even duren voordat het hele plein volledig groen is. “De aannemer levert het plein over zes weken op”, vertelt Boer over het bouwproces. “Maar dat is nog zonder groen, want augustus niet de meest ideale maand om te beplanten. Dus het hele plein wordt in oktober of november met groen opgeleverd.”