advertentie
Campagne moet veelvuldig beeldschermgebruik tegengaan: ‘Het wordt tijd dat dit onder de aandacht komt’
Het bewust maken van de risico’s die het veelvuldig beeldschermgebruik onder kinderen met zich meebrengt. Die boodschap wil opticien Dineke Berg het liefst van de daken schreeuwen. In samenwerking met Het Oogfonds maakt ze zich hard om de campagne ‘20-20-2 daar red je je ogen mee’ onder de aandacht te brengen: “Ik wil graag dat iedereen bewust is van de risico’s die dat met zich meebrengt.” “Het is gevaarlijker dan de meeste mensen denken, vandaar ook deze campagne. De meeste ouders en opvoeders weten wel dat beeldschermen niet goed zijn, maar hoe slecht precies, dat weet eigenlijk niemand.”
Het bewust maken van de risico’s die het veelvuldig beeldschermgebruik onder kinderen met zich meebrengt. Die boodschap wil opticien Dineke Berg het liefst van de daken schreeuwen. In samenwerking met Het Oogfonds maakt ze zich hard om de campagne ‘20-20-2 daar red je je ogen mee’ onder de aandacht te brengen: “Ik wil graag dat iedereen bewust is van de risico’s die dat met zich meebrengt.”
“Het is gevaarlijker dan de meeste mensen denken, vandaar ook deze campagne. De meeste ouders en opvoeders weten wel dat beeldschermen niet goed zijn, maar hoe slecht precies, dat weet eigenlijk niemand. Het wordt tijd dat daar aandacht voor komt.”
Volgens Berg zitten er behoorlijke risico’s aan het veelvuldig gebruik van een beeldscherm. “Het is een van de grootste veroorzakers van bijziendheid en sterke bijziendheid, bij kinderen, maar later dus ook bij volwassenen. Het is ondertussen ruim bewezen dat kijken op dichtbij afstand vraagt een bepaalde inspanning van het oog. Doordat het oog lang en vaak dichtbij kijkt, is het oog geneigd om sterker in lengterichting te groeien”.
De vuistregel ‘20-20-2’ staat voor het afwisselen van veraf en dichtbij kijken. Na 20 minuten dichtbij kijken, neem je een pauze om 20 seconden in de verte te kijken. Het cijfer 2 geeft aan hoe belangrijk het is om buiten te zijn.
Buitenspelen
Berg: “Niet alleen omdat je buiten meer in de verte kijkt, maar ook vanwege het licht. Het licht zorgt ervoor dat er dopamine wordt aangemaakt. Die stof remt het achteruitgaan van de ogen.”
Vanaf september gaat Berg de boer op om kinderen actief te kunnen bereiken met haar boodschap. Door middel van columns, artikelen en voorlichting hoopt ze kinderen concreet aan te spreken. Maar ook nu probeert ze de campagne al onder de aandacht te brengen. “Ik praat er gewoon met heel veel mensen in de winkel over. Door het te vertellen en te vragen om het door te vertellen, proberen we dit op de kaart te krijgen.”
Dagelijks het laatste nieuws, de nieuwste video's en een kijkje achter de schermen bij SCHIE in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief: https://bit.ly/2H7desN