advertentie
Bijna zevenduizend meldingen van vliegtuigoverlast voor nieuw meldpunt
Een nieuw meldplatform voor vliegtuigoverlast moet ervoor gaan zorgen dat de overlast op den duur verdwijnt. Op de site vliegherrie.nl kunnen inwoners van steden rondom vliegvelden hun melding van overlast doen. Met die meldingen in de hand gaat de organisatie, waar ook Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport (BTV) één van de initiatiefnemers is, naar de minister. “Want Rotterdam The Hague Airport is puur voor funvliegen, en dus niet noodzakelijk.”
Een nieuw meldplatform voor vliegtuigoverlast moet ervoor gaan zorgen dat de overlast op den duur verdwijnt. Op de site vliegherrie.nl kunnen inwoners van steden rondom vliegvelden hun melding van overlast doen. Met die meldingen in de hand gaat de organisatie, waar ook Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport (BTV) één van de initiatiefnemers is, naar de minister. “Want Rotterdam The Hague Airport is puur voor funvliegen, en dus niet noodzakelijk.”
Het nieuwe initiatief komt niet voort vanuit overheidsinstanties. “Want”, zo stelt BTV-voorzitter Alfred Blokhuizen, “de DCMR kan niet zoveel met onze meldingen. Ze noteren en dat was het dan.” Dat onderschrijft de DCMR ook in een schriftelijke reactie. “Belangrijk om te weten is dat, ondanks dat wij klachten over vliegtuiglawaai registreren en analyseren, wij niet het bevoegd gezag zijn. Wij kunnen daarom geen handhavingsactie starten als daar aanleiding toe is of het beleid wijzigen.”
Blokhuizen hoopt dat het initiatief wel het verschil kan en ervoor kan zorgen dat er verandering komt in het aantal vliegbewegingen rondom Rotterdam The Hague Airport. “Dat vliegen voor €29,- vanaf Rotterdam The Hague Airport, dat kan echt niet meer. We hebben als mens zoveel problemen, zoals bijvoorbeeld het klimaat probleem. Daarnaast doet het veel met mensen. Uit onderzoeken van de GGD’s blijkt bijvoorbeeld dat kinderen leerachterstanden kunnen krijgen door de herrie van vliegtuigen ’s avonds. Maar ook worden er veel longaandoeningen geconstateerd.”
Ander beeld
Schiedam is volgens de DCMR één van de gemeentes waaruit de meeste meldingen komen. Bij de DCMR zien ze ook een daling van het aantal meldingen van vliegtuigoverlast. Van november 2019 tot en met januari 2020 kreeg men 6.848 meldingen. In dezelfde periode dit jaar kwamen er 2.205 meldingen binnen. Daarbij maakt de DCMR wel de kanttekening dat er door de coronapandemie veel minder vluchten waren.
Het beeld dat vliegtuigherrie.nl schetst is heel anders. Daar hebben ruim 1.600 mensen in de eerste drie weken al ruim 6.471 meldingen gedaan van vliegtuigoverlast. “En dat is ook het probleem van het melden bij de DCM”, stelt Blokhuizen. Die mensen zijn van goede wil bij de DCMR, maar het probleem is dat mensen niet kunnen melden waarom ze overlast ervaren. Maar dat zijn juist hele belangrijke gegevens. Nu blijf je met de vraag zitten waarom mensen klagen.”
Volgens Blokhuizen is er een prima alternatief voor het vliegen via Rotterdam The Hague Airport. “Een hele reeks bestemmingen zijn net zo makkelijk met de trein te bereiken. Bestemmingen als Brussel en Londen zijn goed met de trein te doen. Rotterdam The Hague is voornamelijk een funvliegveld, hoofdzakelijk voor korte vakanties. Daarin moeten we gewoon wat anders gaan leven. Wat minder met het vliegtuig, wat vaker met de trein.”
Dagelijks het laatste nieuws, de nieuwste video's en een kijkje achter de schermen bij SCHIE in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief: https://bit.ly/2H7desN