advertentie
'Dit is een geld verslindend plan', bewoners Groenoord boos over fietspad dwars door park
Tussen de Laan van Bol’es en de Zoomweg moet dwars door het Amaliapark een fietspad komen. Althans, dat wil de gemeente Schiedam. Buurtbewoners aan het park zijn fel tegen de komst van het fietspad en gaan de barricade op. “Wij zouden rondom het project van de A4 niks horen, ruiken en zien, maar dat wordt nu terzijde geschoven.”
Tussen de Laan van Bol’es en de Zoomweg moet dwars door het Amaliapark een fietspad komen. Althans, dat wil de gemeente Schiedam. Buurtbewoners die aan het park wonen, zijn fel tegen de komst van het fietspad en gaan op de barricade. “Wij zouden rondom het project van de A4 niks horen, ruiken en zien, maar dat wordt nu terzijde geschoven.”
Samen met een groep buurtbewoners staat Ton den Hartog aan de Zoomweg op het grasveld waar het fietspad moet komen. Het is volgens de gepensioneerde projectmanager van verkeersprojecten talk of the town. En niet in de positieve zin van het woord. “Het is een totaal zinloos, nutteloos en geldverslindend fietspad waar niemand hier op zit te wachten”, zegt Den Hartog stellig. “Hier in de omgeving staan meer dan duizend woningen die allemaal last krijgen van het fietspad. De Zoomweg wordt al als racebaan gebruikt voor scootertjes. Dit fietspad wordt een verlengde van die racebaan. Dat is niet alleen mijn mening, maar ook die van heel erg veel bewoners.”
Omdat er zoveel heisa in de wijk is, is Den Hartog een petitie gestart om bewoners die hij minder vaak spreekt tijdens zijn dagelijkse ronde met de hond, te mobiliseren. "Ik spreek een hoop mensen, maar op die manier wil ik ook de andere buurtbewoners bereiken om te laten zien dat er voor dit plan heel weinig voorstanders zijn."
Dat het fietspad dwars door het Amaliapark zou moeten lopen verbaast Den Hartog en de buurtbewoners. Voor hen is het stuk groen een punt van rust in de wijk. Ze hadden verwacht dat het huidige college daar niet aan zou toornen. “Bovendien is het een park. Dan hebben we een wethouder die vol is van vergroenen, je krijgt overal subsidie voor. Maar deze wethouder asfalteert”, zegt Den Hartog over wethouder Jeroen Ooijevaar.
Daarnaast is het dakpark op de A4 deze week ook nog eens opgenomen in Bijzonder Provinciaal Landschap Midden Delfland. De gemeente heeft het gebied in oktober 2020 aangedragen bij de provincie die dat besluit heeft overgenomen. Dat zou betekenen dat het een aparte status krijgt waarin ruimte voor natuur en recreatie de boventoon voert. Volgens Den Hartog rijmen het fietspad en die aanstelling niet met elkaar. "Dat is wel een beetje gek. Je draagt het aan als landelijke gebied, maar wil er wel een fietspad doorheen leggen."
Het stuk van de Laan van Bol’es naar de Zoomweg is ongeveer een kilometer lang. Daar zit natuurlijk een prijskaartje aan om daar een fietspad aan te leggen. Den Hartog maakte een schatting van de kosten van het fietspad. “Ik schat tussen de drie en vier ton. Zeker als er verlichting komt, dan zit je nog met de aansluitkosten en infrastructuur van de verlichting. En het is weggegooid geld. Je zou nog kunnen zeggen dat er kinderen gaan fietsen van en naar de sportparken, maar geen ouder gaat zeggen: ‘ga jij maar lekker over dat fietspad in dat donkere duistere park’.”
Alternatieve fietsroutes
Daarnaast geven de buurtbewoners ook aan dat het fietspad helemaal geen doel dient. Terwijl Den Hartog rondloopt door het Amaliapark wijst hij de fietspaden aan en waar ze heen leiden. “Er zijn alternatieven, er is al een fietspad dat gaat naar de Borodinlaan en via de Van Beethovenlaan ben je zo op de Laan van Bol’es. Daarnaast wordt de Van Beethovenlaan binnenkort fietsvriendelijk gemaakten dit stuk op de Zoomweg is ook een rustig stuk. Het enige dat men vergeten is, is een bordje ‘fietspad’ neer te zetten.”
Vooral aan de overkant van de tunnel zijn volgens Den Hartog alternatieven op de gemeentegrond. Zestig meter verderop laat Den Hartog een paar fietsroutes zien op de Cricketweg. “Dit is nog Schiedam, en hier zie je twee fietspaden. Eentje loopt over de tunnel heen en sluit aan op de wijk Groenoord. De andere weg is formeel een calamiteitendoorgang voor hulpdiensten om bij de tunnelingang te komen. Maar het is ook een fietspad richting Midden-Delfland en de Woudhoek. Dus een fietspad aan de andere kant van de tunnel is zinloos, want het ligt er al. Dat kost geen geld.”
Als er dan een toch een fietspad moet komen, dan moet dat op een andere plek meent Den Hartog. Er zijn volgens hem weinig mogelijkheden om vanuit Vlaardingen en Schiedam richting Midden-Delfland en de Woudhoek te komen. Net voorbij de overgang van de Brederoweg is daar volgens Den Hartog een oplossing voor te vinden. “Hier hebben we een schitterende weg van Rijkswaterstaat met speciale stenen waar je niet over kunt lopen en fietsen. Maar als ze het iets minder steil maken en asfalteren, dan kunnen de bewoners vanuit zowel Vlaardingen als Schiedam zo de Woudhoek en Midden-Delfland in. Een gemiste kans.”
Een ander veel voorkomend probleem, dat volgens Den Hartog ten grondslag ligt aan het idee voor het nieuwe fietspad, is dat mensen de weg niet weten rondom het tunneldak. “Mensen hebben soms geen idee welke richting ze op fietsen. Er staan nergens bordjes. Door bordjes te plaatsen weten mensen dat wel, en het is een stuk goedkoper dan een nieuw fietspad. Voor drie of vier ton kun je in ieder geval een hoop bordjes maken. Dus daar zit een kans voor meneer de wethouder. Ik hoop dat hij die pakt.”
Update 15:02
Na publicatie van het artikel kwam de gemeente met een reactie. Volgens wethouder Jeroen Ooijevaar zijn er nog geen concrete plannen voor de aanleg van een fietspad van de Laan van Bol'es naar de Zoomweg. Opmerkelijk, want het fietspad staat wel in ontwerptekening voor het ambitiedocument van het park ingetekend. "In de impressies van dit park staat inderdaad een fietspad richting Midden-Delfland ingetekend, maar daar is nog geen concrete locatie voor bedacht en ook de financiering is afhankelijk van regionale subsidies. Het is zeker niet wenselijk om het pad dwars door een recreatie- en losloopgebied te laten lopen, dus bij het intekenen is dat uiteraard een factor van belang."
Foto: Ambitiedocument Amaliapark - Met gestippelde lijnen zijn de nog aan te leggen fietspaden aangemerkt.
Ooijevaar: "Kortom, het is niet nodig om ongerust te zijn. Ik betreur het dat er een beeld ontstaat dat er al concrete plannen zijn voor een fietspad. Simpel gezegd; er is nog niets om tegen te kunnen zijn en we kunnen niet afzien van een plan dat nog niet concreet is."