advertentie

“We zijn er allemaal op tegen” CoronaCheck-app zorgt voor teleurgestelde ouderen bij sociëteit

Sinds 25 september zijn horecaondernemers verplicht de QR-code van gasten te controleren. Gasten moeten een vaccinatiebewijs of een negatieve testuitslag kunnen laten zien om van de horecagelegenheden gebruik te maken. Ook bij sociëteit Blauwhuis zijn leden verplicht om hun QR-code te laten zien, maar dat gaat niet vanzelfsprekend. ”Het is onbegrijpelijk voor senioren.”

Sinds 25 september zijn horecaondernemers verplicht de QR-code van gasten te controleren. Gasten moeten een vaccinatiebewijs of een negatieve testuitslag kunnen laten zien om van de horecagelegenheden gebruik te maken. Ook bij sociëteit Blauwhuis zijn leden verplicht om hun QR-code te laten zien, maar dat gaat niet vanzelfsprekend. ”Het is onbegrijpelijk voor senioren.”

Barmedewerker Leen heeft de taak gekregen om alle senioren die de huiskamer binnen willen, te controleren. Dat levert soms vervelende situaties op. Zo heeft Leen verschillende mensen naar huis moeten sturen. “Ja, natuurlijk is dat vervelend. Mensen komen van ver om hier hun hobby uit te oefenen, dan vergeten ze het en dan moet ik de mensen gaan weigeren.” Leen vindt het vervelend, maar zegt dat hij streng moet zijn in het controleren van de QR-code. Toch moet hij ‘één lijn trekken’. “Het is ja, of nee.”

Heel simpel

Leen had het liever anders gezien, maar volgens de barman heeft de sociëteit Blauwhuis geen keus: “We zijn er allemaal op tegen, maar het wordt ons opgelegd vanaf bovenaf. Dan kan je je kont tegen de krib gaan gooien, maar wij vallen onder de horeca. Dan moet je je eigen aan die regels houden. Heel simpel.” 

Volgens vicevoorzitter André van Riel zijn de ouderen goed op de hoogte gebracht van de komst en het gebruik van de toegangsbewijzen. “Toevallig is van de week ons nieuwe maandblad uitgebracht. We hebben keurig een instructie op de voorkant gegeven aan de senioren.” 

Toch blijft het in sommige situaties lastig om de CoronaCheck-app te gebruiken. Van Riel geeft aan dat veel ouderen de nieuwe technologie moeilijk kunnen volgen. “Het is onbegrijpelijk voor de senioren, die begrijpen er helemaal niks van. Ik ben dan een jonge senior, maar ik heb ook hulp nodig gehad.”

Wel zorgt de sociëteit voor ondersteuning bij het aanvragen van een toegangsbewijs, of een CoronaCheck-app. De leden van de sociëteit kunnen bij het bestuur terecht met vragen. Van Riel ziet problemen onder de senioren, maar vindt het toch belangrijk om de Check App nu te blijven gebruiken. “Het moet, het wordt opgelegd. Ik ben van voor de watersnood, dus ik ben nog gehoorzaam.”