advertentie

Corona-uitbraken ook op basisscholen: ‘We missen flink wat kinderen, dat is jammer’

Ook basisscholen beginnen steeds meer te kampen met corona-uitbraken onder leerlingen. Onder de groep van 5- tot 14-jarigen heeft momenteel 1 op de 10 kinderen afgelopen week een positieve testuitslag. Zo ook op basisschool De Klinker. “We hebben al eens een klas naar huis gestuurd”, vertelt directeur Hans Loendersloot.

Ook basisscholen beginnen steeds meer te kampen met corona-uitbraken onder leerlingen. Onder de groep van 5- tot 14-jarigen heeft momenteel 1 op de 10 kinderen afgelopen week een positieve testuitslag. Zo ook op basisschool De Klinker. “We hebben al eens een klas naar huis gestuurd”, vertelt directeur Hans Loendersloot.


Daarin is De Klinker niet uniek, meerdere basisscholen hebben daar al mee te maken gehad. Maar het valt wel op dat het onder kinderen nu meer speelt als voorheen, merkt ook Loendersloot op. “We hebben te maken met kinderen die thuiszitten met corona. We hebben al een klas gehad met zeven of acht kinderen het hebben of hebben gehad. En naast corona zijn er ook een hoop kinderen met verkoudheidsklachten of griepklachten gewoon niet. Dus we missen flink wat kinderen en dat is jammer.”

Thuisonderwijs

Maar in enkele gevallen dat een klas thuis zit, gaat het lesprogramma gewoon door. De kinderen krijgen dan weer ‘ouderwets’ thuisonderwijs via de computer. Toch heeft dat, ondanks de ervaringen uit het recente verleden, veel voeten in de aarde. “We hebben een digitaal onderwijssysteem, dat kunnen we openzetten, zodat kinderen thuis veel kunnen doen. Maar de echte instructie is natuurlijk lastiger. Kinderen willen wat kunnen vragen aan de leerkrachten. En dat kan niet altijd gelijktijdig. Plus een leerkracht heeft misschien thuis ook wel zieke kinderen, wat een probleem kan zijn.”

Wat de situatie ook bemoeilijkt, zijn de regels die zijn aangepast. Zo hoeft een kind bij verkoudheidsklachten niet meer thuis te blijven, en worden klassen niet meer bij één enkele coronabesmetting naar huis gestuurd.

Taal- en leerachterstanden

Na eerdere lockdowns kampen kinderen met taal- en leerachterstanden. Ook dat is iets dat Loendersloot op De Klinker terug ziet komen. Om die achterstanden weg te werken heeft het Ministerie van Onderwijs geld beschikbaar gesteld. “We hebben een onderzoek gedaan naar waar de kinderen het minst gegroeid zijn”, legt Loendersloot uit. “Wat wij belangrijk vinden, is het lezen. Dat hebben we opgestart met extra lezen na schooltijd om die kinderen wat verder te krijgen.”


In deze crisis hebben de Schiedamse scholen onderling veel overleg. Niet zozeer om direct problemen op te lossen door leerkrachten uit te wisselen, want iedereen kampt met hetzelfde probleem, maar eerder met raad en advies. “Die morele support is er zeker. We overleggen vooral wat iedereen doet en tegen wat voor problemen iedereen aanloopt. Het is meer leed delen en tips en tops uitwisselen die anderen misschien kunnen gebruiken.”