advertentie
Frankeland voor derde jaar op rij bij beste tien zorginstellingen: ‘Aan de top komen is moeilijk, er blijven nog lastiger’
Het is feest bij de Frankeland Zorggroep. Voor het derde jaar op rij is de zorginstelling uitgeroepen tot één van de beste tien zorginstellingen van het land door de Patiëntenfederatie Nederland. “Dat klanten en hun naasten zien hoe wij werken en dat waarderen, dat is gewoon geweldig. Dat maakt trots.”
Het is feest bij de Frankeland Zorggroep. Voor het derde jaar op rij is de zorginstelling uitgeroepen tot één van de beste tien zorginstellingen van het land door de Patiëntenfederatie Nederland. “Dat klanten en hun naasten zien hoe wij werken en dat waarderen, dat is gewoon geweldig. Dat maakt trots.”
Met een brede lach deelt directeur bestuurder Ben de Koning het heuglijke nieuws. Maar gelijk doemt er een klein probleempje op rondom de festiviteiten. “Je moet eens proberen iets lekkers te bestellen voor zo’n tweeduizend mensen op een hele korte termijn. Ik heb net Nico Sterrenberg aan de telefoon gehad en die gaat er voor zorgen dat we woensdag allemaal een lekkere oliebol of krentenbol krijgen.”
Volgens De Koning is juist dat één van de krachten van het Frankeland. Als er wat te vieren is betrek je de stad erbij. “Dat vinden we heel erg belangrijk, als we mensen bedanken doen we dat bij voorkeur met lokale ondernemers.”
Warm nieuws in koude tijden
Ondertussen komen de eerste felicitaties al door in het Frankeland. En in deze koude en vervelende tijden door de extra coronarestricties is dit een mooie opsteker verzekert De Koning. “Daar word je warm van. Onze klanten beoordelen ons zo hoog dat we bij de beste tien behoren. Dat is geweldig voor onze medewerkers, voor de hele organisatie en voor onze trots. Dit zijn de leuke dingen in coronatijden.”
In de top tien van de Patiëntenfederatie Nederland wordt geen volgorde aangebracht. Daardoor is een plek bij de top tien de hoogst mogelijke onderscheiding. Ook in 2019 en 2020 belandde de Schiedamse zorginstelling al in deze top tien. “We streven ernaar om bij de top te horen”, legt De Koning uit. “Het is ingewikkeld te komen om bij de top te komen, maar bij de top blijven is lastiger. Maar de hele club mensen doet dat nu voor het derde jaar op rij. Er zijn meer dan duizend instellingen zoals wij, en wij zitten bij de beste tien. Hoe mooi wil je het hebben. Ik rij fluitend naar huis straks.”
Het geheim
De grote vraag is dan ook, als je zo vaak achtereen bij de beste tien zit: ‘Wat is het geheim?’ Daar heeft De Koning niet direct een antwoord op. “Als het een trucje was, kon je het verkopen. Maar ik denk dat wij zo zijn. Het begint ermee dat je voldoende medewerkers moet hebben die voldoende gekwalificeerd zijn en die er zin in hebben om het op een goede manier te doen. We zijn informeel, we betrekken mensen bij beslissingen. Het is een scala van dingen dat ervoor zorgt dat wij het hier met z’n allen goed hebben.”
Na enig aandringen, denkt De Koning toch het antwoord te hebben waarom het Frankeland zo goed scoort bij haar klanten. “Het levert alleen wat op als we het samen doen. Als ik iets goed doe, maar jij niet, dan hebben je er niet zoveel aan. En natuurlijk maken we ook fouten. Maar een fout is niet zo erg als je gewoon sorry zegt daarna en weer met een schone lei verder gaat. Niemand vindt kritiek leuk, want het is vaak een beetje gebrom. Maar kritiek is ook gratis advies. Dus we nemen dat ter harte en gaan met mensen aan de praat en proberen het dan weer goed te maken. Zoals je dat thuis ook zou doen."