advertentie
Franciscus: 'Slechts een deel van de ziekenhuiskosten van de klanten van Menzis wordt vergoed'
Schiedam - Klanten van zorgverzekeraar Menzis zitten vooralsnog in de knel: er is nog geen overeenkomst tussen de zorgverzekeraar en het Franciscus Gasthuis & Vlietland ziekenhuis. 'Daardoor wordt door deze verzekeraar slechts een deel van de kosten voor zorg verleend in het ziekenhuis vergoed', meldt het Franciscus. Menzis bestrijdt dat.
Er is in Nederland marktwerking in de zorg en dus moeten ziekenhuizen en zorgverzekeraars onderling afspraken maken over de kosten van behandelingen. 'Met onze grootste zorgverzekeraars DSW, Zilveren Kruis en VGZ hebben wij afspraken gemaakt die passen bij de huidige onzekere tijden en die ons helpen als ziekenhuis om passende zorg (op afstand) te kunnen leveren aan de inwoners van onze regio. Ook andere verzekeraars hebben deze afspraken gevolgd. De enige verzekeraar die hier tot op heden nog niet in is meegegaan, is Menzis' zo laat het ziekenhuis weten.
'Menzis weigert vooralsnog voor 2022 een kostendekkende afspraak te maken met Franciscus' aldus het Franciscus. 'Dit zou betekenen dat de druk op het zorgpersoneel alleen nog maar groter wordt. Wij zijn van mening dat dit op dit moment onverantwoord is. Franciscus hoopt alsnog een passende afspraak met Menzis te maken. Zonder afspraak kan Franciscus wel zorg verlenen aan Menzis verzekerden, maar wordt door de verzekeraar slechts een deel van de kosten vergoed.'
Het Schiedamse ziekenhuis is niet de enige zorginstelling die tegen zulke problemen aanloopt. Het Haaglanden Medisch Centrum (HMC) in Den Haag roept patiënten zelfs op om geen verzekering bij Menzis en VGZ af te sluiten, meldt Omroep West. De onderhandelingen over een contract voor 2022 met deze twee verzekeraars lopen stroef. 'Ik heb er een hard hoofd in dat het goed komt', zegt financieel directeur David Voetelink van het ziekenhuis. 'Je zou verwachten dat deze twee zorgverzekeraars in de zorg investeren in plaats van extra bezuinigingen opleggen'.
Zo ver gaat het Franciscus Gasthuis & Vlietland (nog) niet: 'We zijn nog in gesprek met Menzis en we hopen er deze week uit te komen' laat een woordvoerder van het ziekenhuis hoopvol aan SCHIE weten.
'Wij informeren de patiënten de komende weken over de voortgang, zodat ze op tijd duidelijkheid hebben over het afsluiten van een zorgverzekering voor 2022'.
Menzis laat in een uitgebreide reactie weten: 'Het is goed mogelijk dat we begin volgend jaar nog met een aantal ziekenhuizen in gesprek zijn. Wij vertrouwen erop dat we met alle ziekenhuizen een contract gaan sluiten. Zolang dit contract er nog niet concreet is, gelden de afspraken van het voorgaande jaar. Dat betekent dat u in 2022 bij uw ziekenhuis en medisch specialist terecht kunt en bestaande en nieuwe behandelingen vergoed krijgt volgens uw polisvoorwaarden. In 2021 had Menzis met alle ziekenhuizen in Nederland een contract. Het kan wel zijn dat u door corona en personeelstekort in de ziekenhuizen langer moet wachten. Onze zorgadviseur kan u dan helpen of er ergens anders sneller terecht kan.
Dit jaar liggen de onderhandelingen inderdaad erg gevoelig. Kenmerkend voor onderhandelingen is dat twee partijen nader tot elkaar moeten komen. Ons doel is om samen met de ziekenhuizen de toegang tot de ziekenhuiszorg te garanderen voor onze verzekerden. We hebben er vertrouwen in dat we uiteindelijk met alle ziekenhuizen een contract afsluiten. Verzekerden kunnen in 2022 kunt u gewoon bij alle ziekenhuizen terecht, ondanks dat we nog niet met ieder ziekenhuis afspraken hebben gemaakt.
We zijn met ziekenhuizen over meerdere thema’s in gesprek waar logischerwijs, in onderhandelingen, op thema’s de belevingen kunnen verschillen. Corona is bijvoorbeeld een thema. Net als de gezamenlijke ambitie om de groei van de ziekenhuiszorg in 2022 terug te brengen naar 0%. Daarnaast vinden we het belangrijk dat er in de plannen meer aandacht komt voor preventie, er goed gekeken wordt naar zorg die ook bewezen meerwaarde levert, marktconforme tarieven en de mogelijkheden voor zorg op afstand.
Van het premiegeld gaat 50% naar ziekenhuiszorg. We zien hierbij dat er nog steeds veel zorg wordt geleverd waarvan niet is bewezen dat deze passend is dan wel effectief. Daar moeten we echt mee stoppen. Dat ligt natuurlijk niet alleen bij de zorgaanbieder, we zijn in Nederland gewend zorg te krijgen als we daarom vragen. Maar het (goede) gesprek moet echt beter gevoerd worden, is het wel nodig, levert het daadwerkelijk meerwaarde op en bovenal is dit ook echt wat de patiënt wil.'