advertentie

Betaald parkeren in West en Zuid geen zekerheid meer: “We gaan de bewoners raadplegen”

Het plan om het betaald parkeren in te voeren in de wijken West en Zuid is geen zekerheid meer. Dat laat wethouder Marcel Houtkamp weten. “We hebben besloten om het te doen op de oude manier. We gaan de wijken met de grootste problematiek aanpakken en daar bewoners raadplegen.” Al langer ervaren bewoners in met name de wijken West en Zuid dat de parkeerdruk hoog is. In de avonduren lukt het bewoners nauwelijks om de auto voor de deur of überhaupt in de buurt van de woning te parkeren.

Het plan om het betaald parkeren in te voeren in de wijken West en Zuid is geen zekerheid meer. Dat laat wethouder Marcel Houtkamp weten. “We hebben besloten om het te doen op de oude manier. We gaan de wijken met de grootste problematiek aanpakken en daar bewoners raadplegen.”

Al langer ervaren bewoners in met name de wijken West en Zuid dat de parkeerdruk hoog is. In de avonduren lukt het bewoners nauwelijks om de auto voor de deur of überhaupt in de buurt van de woning te parkeren. Al langer wil het Schiedamse stadsbestuur iets doen aan die problematiek, maar de afgelopen maanden bleek een daadkrachtige oplossing niet eenvoudig uit te voeren.

Vorig jaar stelde de gemeenteraad in Schiedam een mobiliteitsvisie vast inclusief het plan om, stap voor stap, in de hele stad ten zuiden van de A20 betaald parkeren in te voeren. Maar dat proces kwam in een ingewikkeld uitvoeringsproces terecht. Zeker toen in september de coalitiepartijen achter het college er onderling niet uitkwamen. Volgens Houtkamp was wethouder Jeroen Ooijevaar het niet eens over de uitvoering en financiering van het parkeerbeleid en stapte hij mede daardoor op.

Nu gaat het college over op de naar eigen zeggen oude methode: het raadplegen van bewoners. Houtkamp: “We pakken de wijken met de grootste problematiek, zoals ten noorden van de Burgemeester Knappertlaan. Daar gaan we bewonersraadplegingen houden om bewoners voor te leggen wat ze ervan vinden. Als de wijk er niets voor voelt, weten we ook waar we aan toe zijn. We hopen in de loop van het eerste kwartaal van volgend jaar te beginnen met de bewonersraadpleging.”

Bedrijfsbusjes

Een doorn in het oog voor veel bewoners van West en Zuid is de aanwezigheid van bedrijfsbusjes. Houtkamp vindt dat ook. “Gemiddeld zijn ze groter dan een personenauto en nemen ze uitzicht weg. Iedereen ergert zich daaraan. Daar moet ook wat aan gebeuren. Maar dat kan je alleen doen in combinatie met betaald parkeren.”

En daar komt een extra uitdaging bij voor de gemeente. Want de bedrijfsbusjes moeten ergens geparkeerd kunnen worden en daarbij voelt het college een verantwoordelijkheid. “Ik vind wel dat we ervoor moeten zorgen dat er buiten de wijken goede plekken zijn waar ze veilig geparkeerd kunnen worden.”

 

 

Dagelijks het laatste nieuws, de nieuwste video's en een kijkje achter de schermen bij SCHIE in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief: https://bit.ly/2H7desN