advertentie

"In alle branches staat het water aan de lippen", winkeliers roepen op om versoepelingen voor retail, horeca en cultuur

Wie dit weekend door de winkelstraten in Schiedam loopt zal ze zien. Knal paarse posters met de tekst ‘Wij zijn essentieel genoeg om open te gaan #wijwillenopenschiedam’. Een initiatief van alle winkeliersverenigingen in de stad om als winkeliers, horeca en cultuursector een statement af te geven. “In alle branches staat het water aan de lippen van de ondernemers”, legt Maurice Haverkamp, voorzitter van Stichting Centrummanagement Schiedam uit.

Wie dit weekend door de winkelstraten in Schiedam loopt zal ze zien. Knal paarse posters met de tekst ‘Wij zijn essentieel genoeg om open te gaan #wijwillenopenschiedam’. Een initiatief van alle winkeliersverenigingen in de stad om als winkeliers, horeca en cultuursector een statement af te geven. “In alle branches staat het water aan de lippen van de ondernemers”, legt Maurice Haverkamp, voorzitter van Stichting Centrummanagement Schiedam uit.


Met zijn eigen kledingwinkel heeft Haverkamp een loket ingericht waar mensen hun bestellingen af kunnen halen. Pal daarnaast hangt de grote poster. “We moeten echt een statement gaan maken. Dat zie je natuurlijk in het hele land gebeuren. Wij dachten: ‘hoe kunnen we dat eens in Schiedam gaan doen’. Het eindresultaat is een samenwerking tussen de winkeliersverenigingen van het centrum, het Hof van Spaland, de Groenelaan, de Nieuwe Passage en de Monseigneur Nolenslaan.


Dat er iets van bewegingsruimte nodig is voor de winkeliers, merkten ze afgelopen weken flink. Wie denkt dat Marc Schimmer met zijn sportzaak in het Hof van Spaland nog iets kon verdienen aan de wintersport periode heeft het mis. “We hebben niet één ski-jas of skibroek verkocht in de afgelopen vier weken. Dus je merkt dat het echt minder wordt.” Daarnaast zag de voorzitter van de winkeliersvereniging in Spaland ook een andere trend. “Je zag dat veel Nederlanders in België of Duitsland gingen shoppen. Dat doet zeer om te zien.”

Advies

Voor sommige winkels is het opzetten van een website waarop de verkoop door kan gaan een optie. Maar voor een kledingwinkel als die van Miquel Willemsen in het Hof van Spaland gaat dat niet op verzekert hij. “We merken dat als we de deuren open hebben staan, we complete outfits verkopen. Online blijft het bij losse items. Mensen willen toch die gezelligheid en advies.”


Een vraag die ook boven de markt bleef hangen voor veel ondernemers is de vraag wie er nu wel of niet essentieel is. Volgens Willemsen kun je kleding ook onder essentiële goederen scharen. “Het is bij wet nog steeds zo geregeld dat wij in Nederland niet naakt over straat mogen lopen. Je krijgt direct een bekeuring van €380,-. Dus kleding is essentieel, want anders krijg je een bekeuring.”


Voor de winkeliers zijn de eerste versoepelingen ondertussen aangekondigd. Een groot gedeelte van de winkeliers met de poster in de ramen krijgt dus lucht. De horeca en cultuursector moeten echter nog wachten op de eerste versoepelende maatregelen. Uit solidariteit hebben de winkeliers besloten de actie gewoon door te zetten in Schiedam.


“Wij willen dat zij ook open gaan”, zegt Haverkamp. “Het centrum zonder horeca en cultuur is gewoon niet zoveel aan.” Bij die gedachte sluit ook Schimmer zich aan. Hij gelooft er ook in dat het veilig kan. “Iedereen heeft bewezen dat ze veilig open kunnen. De horeca met wat minder tafeltjes en stoeltjes. En ik heb 500 vierkante meter, bij tien klanten hebben ze per persoon 50 vierkante meter de ruimte.”