advertentie
  • maatschappij

Traumahelikopter uitgerust met een mobiele hart-longmachine (ECPR)

Traumahelikopter uitgerust met een mobiele hart-longmachine (ECPR)
Foto: Flashphoto.nl

De traumahelikopter (lifeliner2) die is gestationeerd op Rotterdam The Hague Airport heeft sinds enkele weken een mobiele hart-longmachine aan boord die mensen met een hartstilstand een veel grotere kans op overleven biedt.

Het Mobiel Medisch Team van het Traumacentrum Zuidwest-Nederland is gestart met een proef met een draagbare hart-longmachine (ECPR) op de Lifeliner2 Het apparaat kan worden ingezet bij personen die op straat of in een woning een hartstilstand hebben en waarbij normale reanimatiepogingen geen succes hebben.

Wanneer er bij 112 een melding van een hartstilstand binnenkomt, wordt ook het Mobiel Medisch Team gealarmeerd. Dit team bestaat uit een gespecialiseerde arts en gespecialiseerde verpleegkundige. Zij vliegen op de traumahelikopter en hebben een mobiele hart-longmachine mee. Zij ondersteunen ter plaatse het ambulancepersoneel bij de behandeling.

De hart-longmachine wordt via twee canules in de lies van de patiënt aangebracht. De slangen voeren zuurstofarm bloed af en zuurstofrijk bloed aan. Dit kunsthart vervangt de volledige hart- en longfunctie en voorziet alle vitale organen van zuurstof. De techniek waarbij iemand wordt aangesloten op een kunsthart, een ECMO, bestaat al langer. Maar tot nu toe werd het alleen toegepast in het ziekenhuis. De ECMO is een miniatuur hart-longmachine en neemt tijdelijk de taak van het stilstaande hart over.

Erasmus MC-er dr. Dinis Dos Reis Miranda, anesthesioloog-intensivist en MMT-arts, leidt het onderzoek. Dos Reis Miranda: ‘Bij een hartstilstand met bijbehorend zuurstoftekort voor de hersenen telt elke minuut. Het doel van ons onderzoek is om te kijken of overleving en de kwaliteit van leven beter is na een snelle ECPR op straat in vergelijking met gewone reanimatie.’

De verwachting is dat de periode van zuurstoftekort fors kan worden teruggebracht, wat zou kunnen leiden tot 20% meer overleving. Er zijn ongeveer 400 patiënten per jaar in Nederland die een hartstilstand op straat krijgen en 50 jaar of jonger zijn. Bij ongeveer de helft daarvan slaagt de reanimatie. Alleen de mensen die na 20 minuten nog geen circulatie hebben komen in aanmerking voor ECPR. Dat zijn er ongeveer 200 per jaar in Nederland.

De andere LifeLiners (traumahelikopters) starten binnenkort ook met hun controlegroep. Vervolgens gaat LifeLiner 3 (Nijmegen) vanaf juli 2022 ECPR inzetten, LifeLiner 4 (Groningen) in januari 2023 en LifeLiner 1 (Amsterdam) op 1 juli 2023. Over anderhalf jaar zijn alle Nederlandse MMT’s getraind en heeft Nederland de wereldwijde primeur om een landelijk dekkend netwerk te hebben voor het inbrengen van hart-long-machines tijdens reanimatie.