advertentie

Klopt het dat Schiedammers hun aankopen steeds vaker buiten de stad doen? SCHIE zoekt het uit.

Schiedammers doen hun aankopen steeds vaker buiten de stad. Dat zou blijken uit de laatste cijfers van het Koopstromenonderzoek. Een onderzoek naar koop- en bezoekgedrag van consumenten door BRO, Bureau Stedelijke Planning en I&O Research. Volgens Vastgoedmarkt daalden de toonbankbestedingen in Schiedam sinds de vorige editie van 2018 in alle segmenten. Maar hoe zit dat nu precies? SCHIE zocht het uit.

Schiedammers doen hun aankopen steeds vaker buiten de stad. Dat zou blijken uit de laatste cijfers van het Koopstromenonderzoek. Een onderzoek naar koop- en bezoekgedrag van consumenten door BRO, Bureau Stedelijke Planning en I&O Research. Volgens Vastgoedmarkt daalden de toonbankbestedingen in Schiedam sinds de vorige editie van 2018 in alle segmenten. Maar hoe zit dat nu precies? SCHIE zocht het uit.

Ondernemers in Schiedam kijken met verbazing naar dit rapport. Maurice Haverkamp, voorzitter van het centrummanagement Schiedam merkt in Schiedam juist het tegenovergestelde. “Het is al een tijdje aan de gang dat het ‘koop lokaal’ verhaal heel sterk aan het worden is. Dat merkte we al voor corona. Sinds corona zien wij in de cijfers terug dat dat juist heel sterk geworden is. Ook mijn collega’s vanuit het centrum geven aan dat ze juist het idee hebben dat de Schiedammer juist meer in Schiedam centrum koopt.”

Omzet vloeit weg

Toch blijkt uit het onderzoek dat er in geen ander koopcentrum nabij Rotterdam zoveel omzet wegvloeit naar andere plaatsen. In 2018 gaven Schiedammers nog 108 miljoen euro uit in fysieke winkels in andere steden. In 2021 was dat opgelopen tot 127 miljoen euro. Een toename van 17,6 procent. 

Beperkt aanbod doelgerichte artikelen

Thijs Lenderink is als onderzoeker van I&O Research betrokken bij het  Koopstromenonderzoek. Lenderink geeft aan dat het wegvloeien van de omzet voornamelijk te maken heeft met de aanschaf van doelgerichte artikelen. “Wat opvalt aan Schiedam is dat dat plusje dat naar buiten gaat, bijna volledig voor rekening komt van doelgerichte artikelen. Dus elektronica, doe het zelf, planten en woninginrichting. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het aanbod daarvan in Schiedam relatief beperkt is.”

“We weten dat mensen in tijden van corona meer zijn uit gaan geven aan dingen die rondom het huis zijn. Bijvoorbeeld een woning boulevard of IKEA’S die ook in de buurt zijn van Schiedam. Het aantal vierkante meters vloeroppervlakte in die branches in Schiedam is juist in die tijd afgenomen. Dus je hebt meer vraag gekregen en eigenlijk minder aanbod. Dat zorgt er voor dat geld naar buiten gaat.”