advertentie
Belangrijke schakel van de Blankenburgverbinding bereikt diepste punt: “Het komt er nu echt aan”
De Maasdeltatunnel heeft het diepste punt bereikt. De tunnel is een belangrijke schakel in de Blankenburgverbinding. De nieuwe snelweg die vanaf 2024 de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg moet gaan verbinden. Het dieptepunt (-28 meter diep) is een hoogtepunt in traject. “We zijn ontzettend blij dat we dit punt hebben bereikt en dat we hier met droge voeten staan op deze plek.”
De Maasdeltatunnel heeft het diepste punt bereikt. De tunnel is een belangrijke schakel in de Blankenburgverbinding. De nieuwe snelweg die vanaf 2024 de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg moet gaan verbinden. Het dieptepunt (-28 meter diep) is een hoogtepunt in traject. “We zijn ontzettend blij dat we dit punt hebben bereikt en dat we hier met droge voeten staan op deze plek.”
“Naast dat het belangrijk is om voortgang te zien, is het ook symbolisch belangrijk”, zegt Helene Moors. Moors is als projectdirecteur namens Rijkswaterstaat. “Het is een heel traject om te komen tot bouwputten die droogvallen en dit is de eerste op de Zuidoever, dat is heel symbolisch.”
Robbert de Groot is directeur uitvoering namens Baak. Volgens De Groot heeft het bereik van het diepste punt een behoorlijke aanloop gehad. “We zijn ruim drie jaar geleden gestart met het aanbrengen van de definitieve buitenwanden, daarna zijn we bezig geweest met het installeren van ongeveer vierduizend trekpalen. Daarna hebben we een jaar lang de bouwkuip ontgraven en gewapend onderwaterbeton gestort. Dit is het jaar dat droge voeten krijgen en het betonwerk van de tunnel gaan afronden.”
Levering van materialen
Ondanks dat de werkzaamheden voorspoedig lijken te verlopen, zijn er verschillende factoren die invloed hebben op het verloop van het traject. “Sinds kort hebben we last van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Dat doet wat met de levering van materialen. Levertijden lopen op, prijzen lopen op, beschikbaarheid van personeel loopt op. We hebben hier Poolse medewerkers die teruggaan naar Polen om te helpen bij de oorlog in Oekraïne.”
Moors: “We merken dat we continu moeten kijken naar wat de ontwikkelingen zijn en hoe we daarop moeten schakelen. Het is continu kijken hoe we kunnen schakelen en hoe we de kansen die voorbij komen ook kunnen aangrijpen.”
Het traject gaat in totaal 1,9 miljard kosten. In 2024 moeten de eerste auto’s over de A24 kunnen rijden. Moors: “Af duurt nog even, als je hier rondkijkt zie je dat er nog heel veel moet gebeuren, maar je ziet het ontstaan. Het komt er nu echt aan.”