advertentie
RET gaat 35 nieuwe toestellen kopen om vaker te rijden op metrolijnen
Er gaat fors geïnvesteerd worden in het metronetwerk van de RET. Samen met de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) investeert de vervoersmaatschappij in nieuwe metrotoestellen. In totaal gaat het om 35 extra metrovoertuigen.
Er gaat fors geïnvesteerd worden in het metronetwerk van de RET. Samen met de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) investeert de vervoersmaatschappij in nieuwe metrotoestellen. In totaal gaat het om 35 extra metrovoertuigen.
“De regio verandert. Er komen meer mensen bij in de regio. Dus moeten wij meebewegen”, stelt Maurice Unck, algemeen directeur van de RET. “Eind vorig jaar hebben we samen met de MRDH besloten om de frequentie op de lijnen E en C te verhogen.” De investering moet ertoe leiden dat in 2030 op de drukste stukken 24 keer per uur een metro voorbijkomt. Op dit moment ligt dat maximum op 18 metro’s per uur.
De extra toestellen zorgen ervoor dat meer reizigers gebruik kunnen maken van de RET, die ook campagnes houdt om extra personeel te werven. De C-lijn passeert ook Schiedam, maar de echt drukke delen bevinden zich vooral in en rond het centrum van Rotterdam. “Dat zijn vooral de ondertunnelde gedeelten met kleine uitlopers”, verduidelijkt Unck.
Financiering
De investering is fors. Unck: “Voor de metro bijvoorbeeld is er 100 miljoen euro aangevraagd bij het Nationaal Groeifonds. Maar dat is een heel pakket waar ook andere investeringen in zitten. Het gaat ook om stations, buitenruimte en extra opstelcapaciteit. Als je extra voertuigen koopt, moet je ook je onderhoudsorganisatie aanpassen”, aldus Unck. “Driekwart van het geld is er. Een kwart nog niet. Voor dat deel wachten we op het Rijk. het heeft daar hoge prioriteit, maar ze moeten nog wel formeel ja zeggen.”
Voor meer structurele financiële middelen blijft met name de MRDH lobbyen bij het Rijk, belooft Igor Bal, portefeuillehouder Openbaar Vervoer namens de MRDH. “Het is goed dat in het regeerakkoord geld erbij is gekomen voor beheer en onderhoud van de infrastructuur. Maar er is ook geld voor de ontsluiting van nieuwe woningen. Dat is een pot van 7,5 miljard euro. Daarmee kunnen we landelijk investeren in de woningbouw in combinatie met infrastructuur”, aldus Bal, die wel ziet dat het Rijk minder aandacht heeft voor de zogenoemde BDU-middelen (Brede doeluitkering) waarvan het beheer, het onderhoud en een deel van de exploitatie worden betaald. “Daar blijven we benadrukken dat het belangrijk is om te blijven investeren. Dat is nog een vervolgstap die gezet moet worden.”
Corona
Corona heeft invloed gehad op het proces. “We waren eigenlijk rijkelijk laat met het opstellen van de plannen. Eigenlijk heeft corona meer tijd gegeven voor de uitwerking”, stelt Unck. In de coronaperiode daalde logischerwijs het aantal reizigers voor de RET. Nu alles open en toegankelijk is, groeit ook het metrogebruik weer tot 75 procent van de reizigersaantallen van voor corona. De RET verwacht dat de groei doorzet.
Hoe dat de komende jaren gaat, is onduidelijk. “Je weet nooit precies hoe het gaat met groei. Maar je ziet dat het OV heel snel weer de wind in de zeilen krijgt”, ziet Unck, die zich geen zorgen maakt dat de metrostellen er niet komen. “We hebben die dingen nog niet besteld. Dus mocht het anders worden, kan je daar altijd nog in temporiseren. Maar uiteindelijk heb je die metrostellen alsnog nodig.”
Tram
Naast de investering in de metro, wordt ook het tramnetwerk aangepakt. Er wordt met de nieuwe colleges in de gemeenten gekeken naar wat belangrijk is. “We gaan het tramnet herzien”, zegt Igor Bal. “Er is een contourenschets gemaakt. Maar het is aan de colleges om te kijken hoe we dat concreet gaan maken”, aldus Bal. Eén van de prioriteiten is dat de tram waar mogelijk moet rijden op een vrije baan. Begin 2023 moet er een plan liggen voor het tramnetwerk in de regio. “Het is een puzzel”, aldus Bal.