advertentie
Van hier uit houdt Rijkswaterstaat de Ketheltunnel in de gaten
Schiedam - Wie dacht dat de medewerkers van Rijkswaterstaat, die toezicht moeten houden op het verkeer in de Ketheltunnel, elke dag naar Schiedam fietsen heeft het mis: het toezicht op (onder andere) de Ketheltunnel vindt plaats vanuit Rhoon. Hier had maandag om 6:45 uur dus de dienstdoende 'tunneloperator' plaats moeten nemen achter de beeldschermen. Maar die meldde zich ziek. En even later ook diens vervanger. Met als gevolg een verkeerschaos rond Schiedam.
Het was landelijk nieuws dat de journaals haalde, in talkshows werd besproken en waar zelfs de minister zich mee bemoeide: twee mensen van Rijkswaterstaat melden zich ziek en het verkeer staat vast.
Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) wilde van Rijkswaterstaat weten hoe problemen voor weggebruikers zoveel mogelijk kunnen worden beperkt, mocht er weer zoiets gebeuren als bij de Ketheltunnel maandagochtend.
Tijd voor een goed gesprek met Rijkswaterstaat!
Een interview op de toezichtlocatie zit er helaas niet in: 'Daar moet rust zijn en de collega’s vinden het niet prettig dat er dan gefilmd wordt' antwoordt Rijkswaterstaat op onze vraag. Wel krijgen we foto's én antwoord op onze vragen.
Allereerst: wat is er maandagochtend nu precies misgegaan? 'Rijkswaterstaat heeft maandagochtend, uit veiligheidsoogpunt, moeten besluiten de Ketheltunnel in beide richting af te sluiten. Door ziekte in de verkeerscentrale was er tijdens het begin van de ochtendspits geen gecertificeerde operator beschikbaar om de tunnel te bedienen. De veiligheid van de weggebruikers staat altijd voorop. Zodra er vanuit onze verkeerscentrales geen bediening kan plaatsvinden en we het verkeer via camera’s niet kunnen monitoren, zijn we genoodzaakt de tunnel tijdelijk te sluiten. Rond 08.45 uur is de tunnel in beide richtingen weer opengesteld'.
Foto: hier zitten de mensen die de tunnels bedienen, Foto: Thomas Fasting
Zeven mensen houden de tunnels in de gaten
'Vanuit de verkeerscentrales houden we de tunnels 24 uur per dag en 7 dagen per week in de gaten. Dit wordt gedaan met camera’s en detectiesystemen. Zo kunnen wegverkeersleiders bij incidenten de tunnel afsluiten, hulpdiensten alarmeren en installaties in de tunnels bedienen. In de verkeercentrale werken onze collega’s in roosterdienst. In de Verkeercentrale Rhoon, die ook de Ketheltunnel bedient, werken per shift zo’n zeven mensen. Er is altijd een back-up ingepland, maar maandagochtend was zowel de ingeroosterde tunneloperator als de collega die als back-up ingepland stond ziek'.
De Ketheltunnel, foto: SCHIE
Waarom kan er niet zomaar iemand invallen voor het personeel op de toezichtlocatie? 'In verband met veiligheid is toezicht in tunnels zeer belangrijk. Niet elke tunnel is hetzelfde. Tunneloperators krijgen daarom voor specifieke tunnels een opleiding en bij het succesvol afronden van de opleiding een certificering. Alleen gecertificeerde tunneloperators mogen een tunnel bedienen. De operators bedienen slechts één tunnel per keer, anders kunnen onveilige situaties ontstaan'.
Waarop wordt het besluit gebaseerd om een tunnel te sluiten? 'De Ketheltunnel is tijdelijk dicht geweest omdat er geen gecertificeerde tunneloperator aanwezig was in de verkeerscentrale. Dit is een maatregel die in verband met de veiligheid van weggebruikers genomen wordt. Toen er een vervanger aanwezig was is de fysieke afzetting voor de tunnel weggehaald en de tunnel in beide richtingen weer opengesteld. We begrijpen dat de beslissing om een tunnel in de ochtendspits af te sluiten veel hinder oplevert voor de weggebruiker en vervelend is.'
Uitzonderlijke situatie
Volgens minister Harbers was het 'een uitzonderlijke situatie met heel vervelende gevolgen voor weggebruikers'. Maar hij spreekt tegen de NOS tegen dat de sluiting van de tunnel het gevolg was van een structureel personeelstekort, zoals op het spoor en op Schiphol. Rijkswaterstaat houdt het op een 'overmachtssituatie'.