advertentie

‘Geleidelijnen Stationsplein zorgen voor onveilige situatie’

‘Levensgevaarlijk’, zijn de geribbelde paden op het Stationsplein volgens Theo Schoenmakers op dit moment. Theo, oud-wethouder van Schiedam, is slechtziend. Sinds de opening van het station wacht hij al op de paden, maar nu de zogenaamde ‘geleidelijnen’ er zijn zorgen ze volgens Schoenmakers louter voor problemen. 

‘Levensgevaarlijk’, zijn de geribbelde paden op het Stationsplein volgens Theo Schoenmakers op dit moment. Theo, oud-wethouder van Schiedam, is slechtziend. Sinds de opening van het station wacht hij al op de paden, maar nu de zogenaamde ‘geleidelijnen’ er zijn zorgen ze volgens Schoenmakers louter voor problemen. 

“Een geleidelijn betekent dat je voor een blinde of slechtziende een veilige route aanbiedt. Je moet erop kunnen vertrouwen dat je daar zonder hindernissen, zonder obstakels en bedreigingen je weg mee kunt vinden.”  

En juist dat is nu niet mogelijk. Volgens Schoenmakers zorgt de ingang van het huidige bouwproject en het bouwverkeer voor onveiligheid. “Stel dat er een elektrische auto bij zit. Die zie je niet, maar die hoor je ook niet. Dat punt is dus echt met geen mogelijkheid veilig te noemen.”

Nog een half jaar in bedreigende situatie

De gemeente stelt dat de werkzaamheden nog in volle gang zijn en de routes van de geleidelijnen voldoen aan de richtlijnen. “Gemakshalve zeggen dat het veilig is en aan de richtlijnen voldoet, nou die richtlijnen staan echt zo’n poort niet toe.” Volgens Theo blijft de situatie voor blinden en slechtziende op het Stationsplein onveilig zolang het bouwproject er blijft staan. “De planning is volgens mij dat het in november af moet zijn, nou dat betekent dat we nog een half jaar in deze bedreigende situatie zitten.

Volgens Schoenmakers geeft aan dat een oplossing niet gemakkelijk te vinden is. Verkeersregelaars zouden een optie kunnen zijn, maar ook dat stuit op problemen volgens de Schiedammer. “Een blinde kan ook ‘s avonds naar een concert willen. Dan ben je niet om 17:00 uur thuis. Hoe lang moet die verkeersregelaar er dan staan?” 

“Het VN-verdrag voor de rechten van de mens met een beperking bepaalt dat we zelfstandig moeten kunnen functioneren. In feite heeft iemand met een beperking het recht om zonder hulp van een derde aan het maatschappelijk verkeer te kunnen deelnemen en heeft de overheid de plicht om daarin te voorzien.”

 

 

Dagelijks het laatste nieuws, de nieuwste video's en een kijkje achter de schermen bij SCHIE in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief: https://bit.ly/2H7desN