advertentie

Woningen op plek Sportfondsenbad doorn in oog bewoners: ‘Door dit steegje past geen auto’

Curieus is het op z’n minst te noemen, de voorbereidingen op de bouw van Het Stadsbad. Het Stadsbad moet op de plek komen waar nu nog het Sportfondsenbad staat aan de Burgemeester Knappertlaan in Schiedam West. “Op zich een heel interessant plan, maar de manier waarop gaat voor ons bewoners niet werken”.

door Philip van Es

Curieus is het op z’n minst te noemen, de voorbereidingen op de bouw van Het Stadsbad. Het Stadsbad moet op de plek komen waar nu nog het Sportfondsenbad staat aan de Burgemeester Knappertlaan in Schiedam West. “Op zich een heel interessant plan, maar de manier waarop gaat voor ons bewoners niet werken”.

Het Sportfondsenbad ligt ingesloten tussen huizenrijen, en heeft maar één ingang. En juist met die ene ingang is een probleem. Op impressietekeningen van de architect is te zien dat er een ingang naar de parkeergarage van het appartementencomplex moet komen aan de Bosboomlaan. Als je daar gaat kijken, valt één ding direct op. Het is smal, in het begin en zeker zodra de bocht naar rechts gemaakt moet worden. Dus zoals het er nu bij ligt kun je alleen met een heel klein autootje bij de parkeergarage komen.

Dat viel de bewoners aan de Bosboomlaan ook direct op bij de plannen. En na het zien van de uitwerking schrokken ze zich een hoedje, vertelt Misha Vellinga die ook voorzitter is van de Vereniging van Eigenaren van de huizen aan de Bosboomlaan. “Door deze steeg moeten dus 210 auto’s per dag heen. En dat vinden wij gezien de krappe ruimte veel te gevaarlijk.”

Harley Davidson-nachtmerrie

Het steegje is namelijk ook een uitgang voor veel mensen die aan het Sportfondsenbad wonen. “Bewoners hebben hier allemaal schuurtjes waarvan de deur naar de straat open gaat. Iedereen met een brommer en een fiets gaat door dit smalle steegje naar buiten, naast dus die tweehonderd auto’s per dag. Dat wordt gevaarlijk”, verklaart Vellinga. Daarnaast maken hij en de overige bewoners zich veel zorgen over de geluidsoverlast. “Onze grootste angst is dat er iemand met een Harley Davidson motor gaat wonen. Het galmt hier enorm en iedereen slaapt aan de achterkant. Veel huizen hebben enkel glas. Als iemand hier met een scooter doorheen rijdt hoort iedere bewoner dat al. Moet je nagaan als dat een motor is.”

Met een beetje fantasie zou je nu met een kleine auto als een Smart of een Toyota Aygo nog wel door het steegje kunnen. Maar zodra de auto al wat groter is, wordt het heel moeilijk. Projectontwikkelaar Steenstraat heeft daar wat op verzonnen. Ze hebben namelijk het pand gekocht waarvan de tuin de doorgang grotendeels blokkeert. Probleem opgelost toch?

Volgens Vellinga zeker niet, want in de ledenvergadering van de VvE, waar het huis van de projectontwikkelaar onder valt, is het plan om de tuin in te korten na een stemming geblokkeerd. “Op de tuin rust appartementsrecht, en daar gaat de VvE over. En wij hebben als VvE daartegen gestemd.” Over de aankoop van het pand waren de bewoners sowieso niet zo te spreken. De aankoop ging namelijk redelijk in het geniep.

In het geniep een pand kopen

“De bewoners die het verkochten mochten niet tegen de VvE zeggen aan wie ze het verkochten. Pas bij de notaris moesten we erachter komen dat het aan de projectontwikkelaar was”, legt Vellinga uit. Na het besluit van de VvE was de kous nog niet af. Steenstraat stapte naar de rechter. “En daar zijn ze in het ongelijk gesteld.” Overigens is Steenstraat wel voornemens om in hoger beroep te gaan tegen de beslissing van de kantonrechter. “Dat hebben ze nog niet gedaan, maar dat hebben ze mondeling wel toegezegd.”

En dus ligt het proces rondom de toegangsweg naar de parkeergarage van het natuurinclusieve appartementencomplex stil. Er moet immers gewacht worden op het hoger beroep bij de rechter. Vellinga wil overigens benadrukken dat ze niet tegen het project zijn, maar dat er een andere oplossing moet komen. “We hebben al onze bezwaren aangegeven, maar daar gebeurt niks mee. Maar zolang zij niet bewegen, zien wij niet in waarom we dingen moeten toezeggen waar we niet achter staan.”

Uiteraard hebben we Steenstraat ook gevraagd om een reactie. Deze hebben zij tot op heden nog niet gegeven.