advertentie
Go Sharing trekt zich uit merendeel gemeentes terug, maar blijft in Schiedam
door Matthijs Rorije
Go Sharing, een van de grootste aanbieders van deelscooters in Nederland, trekt zich terug uit 33 van de 45 Nederlandse steden en dorpen waar het bedrijf actief is, meldt de NOS. Maar in Schiedam blijven de elektrische scooters wel in het straatbeeld.
"We zien vooral dat het gebruik gewoon heel erg laag is in een aantal gemeenten. We kunnen daar de operatie niet onderhouden", aldus een woordvoerder van het bedrijf bij NH Nieuws. Ook is er veel overlast door verkeerd geparkeerde scooters en worden veel scooters gesloopt, in het water gegooid of in brand gestoken.
In Schiedam rukten de hulpdiensten afgelopen vrijdag nog in grote getale uit voor een in het water gegooide Go scooter aan het Laantje van Rip. Duikers van de brandweer gingen de vieze sloot in voor de zekerheid, maar hebben geen personen aangetroffen. Achteraf bleek dat de scooter al een paar dagen in het water lag.
Go Sharing, dat in 2019 van start ging, moest een alternatief worden voor de auto en een aanvulling op het openbaar vervoer. 'April vorig jaar stak een investeerder nog 50 miljoen euro in het bedrijf. Maar anderhalf jaar later is het bedrijf er niet in geslaagd winst te maken met de deelscooters' aldus de NOS. "Daarom hebben wij besloten om eerst te focussen op het rendabel krijgen van ons systeem."
Mobiliteitsvisie
In onze stad maken de deelscooters, naast deelfietsen en deelauto's, nadrukkelijk deel uit van de in 2020 gepresenteerde Mobiliteitsvisie van de gemeente. Hierin staat ook het veelbesproken plan om het betaald parkeren uit te breiden. 'Deelmobiliteit heeft potentie, maar vraagt zorg en aandacht' schrijft de gemeente in de visie. 'Experimenten in bewonersaanpak is in basis succesvol, maar parkeren en stallen vragen aandacht'.
Vergunningsplicht
In april van dit jaar kondigde de gemeente aan dat er een vergunningsplicht komt voor aanbieders van deelscooters en -fietsen. Ook komt er een maximum aan het aantal deeltweewielers die in de stad mogen worden aangeboden.
‘Deelscooters en deelfietsen worden steeds populairder’ stelde de gemeente Schiedam. Het aantal aanbieders van deze 'deeltweewielers' neemt dan ook toe. De gemeente Schiedam staat het aanbieden van deeltweewielers toe, maar stelt hieraan wel eisen. ‘Daarom moeten aanbieders voortaan een vergunning hebben om in Schiedam actief te mogen zijn. Zo kunnen de scooters en fietsen worden gebruikt, terwijl overlast zoveel mogelijk wordt voorkomen’.
Voorkomen van hinder
De gemeente heeft een aantal regels vastgesteld. Daarin staat waar deeltweewielers wel en niet mogen worden geparkeerd. Parkeren kan op het trottoir, het gaat dus niet ten koste van de parkeerruimte voor auto’s. In parken, zeer smalle woonstraten en grote loopgebieden mogen geen deeltweewielers worden neergezet. Deze gebieden worden elektronisch begrensd door middel van 'geofencing'. Gebruikers kunnen de deeltweewieler buiten de toegestane gebieden niet afmelden. Dit voorkomt voor een belangrijk deel de kans op parkeeroverlast of hinder. Als zich desondanks toch overlast voordoet, kunnen melders dit aangeven op de website van de aanbieder.
Handhaving
De gemeente zegt ‘het gebruik van deeltweewielers in Schiedam te gaan monitoren en spreekt aanbieders aan als sprake is van het overtreden van de voorwaarden. Bij het regelmatig overtreden van deze voorwaarden kunnen vergunningen vroegtijdig door de gemeente worden ingetrokken’.