advertentie
  • kunst en cultuur

Vrienden brouwen 'uit verveling' Schiedamse limoncello: 'Zou tof zijn Schiedam op de limoncellokaart te zetten'

Schiedam als jeneverstad, dat is een gegeven. Maar Schiedam als limoncellostad? Dat is nieuw. Maar toch timmeren vrienden Tim Lansbergen en Yuri Nooteboom met een Schietroen Limoncello hard aan de weg om Schiedam ook bekend te maken op dat gebied. Want door heel de stad is het gele citroendrankje te verkrijgen.

Schiedam als jeneverstad, dat is een gegeven. Maar Schiedam als limoncellostad? Dat is nieuw. Maar toch timmeren vrienden Tim Lansbergen en Yuri Nooteboom met een Schietroen Limoncello hard aan de weg om Schiedam ook bekend te maken op dat gebied. Want door heel de stad is het gele citroendrankje te verkrijgen.

Waar in de coronaperiode menigeen een nieuwe hobby oppikte of misschien besloot het huis te verbouwen, besloten Tim en Yuri een eigen bedrijf op te zetten in de vele vrije tijd. "We zaten bij mij thuis een beetje spelletjes te doen", vertelt Yuri. "We hadden al eens het idee om samen een bedrijfje te starten. Toen zei Tim opeens dat hij had gezien hoe je limoncello maakt en hij dacht dat we dat wel beter zouden kunnen." Tim knikt instemmend, maar schiet gelijk in de lach. "We hebben er inmiddels eentje gevonden die wij lekker vinden. Maar de eerste was niet te drinken."

Lamme arm

En van die eerste batch limoncello is het ondertussen flink uit de hand gelopen. Want limoncello maken is een tijdrovend proces vertelt Tim. "In het begin zaten we met een biertje erbij 50 citroenen te schillen, maar nu zitten we maandelijks meer dan 1000 citroenen te schillen. Daar proberen we nu zoveel mogelijk mensen bij te betrekken, want je krijgt er wel een lamme arm van." En dat is het nadeel van de handgemaakte limoncello, maar plannen om het anders te doen hebben de heren niet. "Het moet ook wel handwerk zijn", legt Yuri uit. "Als je het witte deel onder de schil mee schilt wordt het bitter. En dat moet je met extracten rechttrekken. En met de juiste schil is het een stuk lekkerder dan dat je een chemisch goedje bij elkaar gooit. Dus we willen het bij handwerk houden."

Met de kerst voor de deur gaan de bestellingen hard bij Tim en Yuri, maar limoncello is niet zomaar gemaakt. "Het kost ongeveer vier weken, en we willen dat 'ie bij de slijterijen verkrijgbaar blijft." Toch hebben de heren wel al een kersteditie gemaakt. "Ik heb een collega, Roos, die dingen ontwerpt. Die heeft voor ons een speciale kersteditie-sticker gemaakt." Maar zo ondernemend als de twee zijn, wordt er ook al druk gebrouwen voor een ander drankje met sinaasappelschillen. "Schienas, haha! Arancello bestond al, maar dat wilden we toch ook eens proberen te maken."

Dromen

De twee vrienden durven na het eerste succes ook zachtjes aan te dromen van meer. "Ketel1 is natuurlijk ook een wereldwijd merk. Nu wil ik niet zeggen dat dat direct de droom is, maar het zou tof zijn om met Schietroen Schiedam ook in de limoncellowereld op de kaart te zetten", vertelt Tim. "Maar we zijn wel de mogelijkheden aan het bekijken naar een volgende stap", doet Yuri uit de doeken. "We kunnen het niet bij een ander bedrijf doen omdat het zo arbeidsintensief is. Die zien het ook niet zitten om twaalf man de hele dag te laten schillen. Dus we zijn aan het kijken wat de opties zijn."