advertentie
De Stem van Schiedam: Wat vindt u van de deelscooters?
Je ziet ze bijna overal en voor vele zijn ze niet meer weg te denken, de deelscooters. Ze zijn razend populair. Maar aan deze elektrische deelscooters zit ook een keerzijde. Zo zorgen de deelscooters voor overlast en zouden ze niet zo goed voor het klimaat zijn als gedacht. We gingen de straat op en vroegen wat de mensen vinden van deze elektrische deelscooters en of het voor overlast zorgt.
door Kimberley Meurs
Je ziet ze bijna overal en voor vele zijn ze niet meer weg te denken, de deelscooters. Ze zijn razend populair. Maar aan deze elektrische deelscooters zit ook een keerzijde. Zo zorgen de deelscooters voor overlast en zouden ze niet zo goed voor het klimaat zijn als gedacht. We gingen de straat op en vroegen wat de mensen vinden van deze elektrische deelscooters en of het voor overlast zorgt.
De deelscooter is handig om jezelf voor een kleine prijs door de stad te verplaatsten. “Ik werk in de horeca en dan ben ik pas om 3 uur nachts klaar, dan kan ik niet meer met het openbaar vervoer en is zo’n deelscooter echt handig,” aldus een voorbijgaand meisje. Er zijn verschillende aanbieders voor de scooters en bij elke aanbieder zijn er verschillende prijzen.
De verschillende aanbieders hebben hun eigen regels over het parkeren van de voertuigen. De scooters mogen namelijk niet overal geparkeerd worden. Zelfs met deze regels ergeren Schiedammers zich mateloos aan de deelscooters die niet goed of netjes geparkeerd staan. “Er staat dan een scooter midden op de stoep, daar kan geen kinderwagen of scootmobiel meer doorheen,” aldus een oudere Schiedammer.
De deelscooters hebben de afgelopen jaren een grote doorbraak gemaakt. De stijging was vooral te zien in 2020, toen zijn het aantal elektrische deelscooters verachtvoudigd (bron: eigen marktonderzoek van e-scooterfabrikant Unu/artikel van fleet-mobility.nl).
Naast dat het voor veel overlast zorgt blijkt het ook helemaal niet zo zuinig te. Zo blijkt een elektrische deelscooter twee keer zo vervuilend te zijn als een elektrische privéscooter en schrijnt die net zo vervuilend te zijn als een benzinescooter, daarnaast gaan de deelscooters veel minder lang mee. Dat stond in een artikel van het AD.
De meeste Schiedammers die wij spreken zijn erg positief over de deelscooters. Ze zijn het ermee eens dat de scooters wel mogen blijven. “Ja het mag wel blijven, maar ze moeten de regels gewoon wat scherper aantrekken en niet zomaar overal die scooters neerzetten,” aldus een voorbijgaande man.