advertentie

Oranje sjaals om Schiedamse standbeelden, maar niet voor het WK

'Die oranje sjaals om standbeelden? Dat is voor het WK! Nederland heeft de kwartfinale bereikt' denken veel Schiedammers. Maar de sjaals zijn opgehangen met een heel andere bedoeling. Voor de campagne Orange The World (OTW) zijn er verschillende acties gehouden, zoals het oranje verlichten van gebouwen, flyers die worden uitgedeeld en de bijvoorbeeld dus ook de oranje sjaaltjes die om de Schiedamse standbeelden zijn gehangen. De kleur van deze campagne is, zoals de naam al zegt, oranje, want dat is 'de kleur van hoop'.

door Kimberley Meurs

'Die oranje sjaals om standbeelden? Dat is voor het WK! Nederland heeft de kwartfinale bereikt' denken veel Schiedammers. Maar de sjaals zijn opgehangen met een heel andere bedoeling.

Voor de campagne Orange The World (OTW) zijn er verschillende acties gehouden, zoals het oranje verlichten van gebouwen, flyers die worden uitgedeeld en de bijvoorbeeld dus ook de oranje sjaaltjes die om de Schiedamse standbeelden zijn gehangen. De kleur van deze campagne is, zoals de naam al zegt, oranje, want dat is 'de kleur van hoop'.

Preventie, dat is het thema van Orange the World dit jaar, de wereldwijde campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. In Nederland heeft 45% van de vrouwen wel eens te maken gehad met geweld. Dat is meer dan het gemiddelde wereldwijd, want daar hebben 1 op de 3 vrouwen wel eens te maken gehad met geweld. De campagne is gestart op 25 november de dag tegen geweld tegen vrouwen en eindigt op 10 december de dag van de rechten van de mens. De bedoeling is dat iedereen zich inzet tegen geweld tegen vrouwen en dat er een dag komt dat er geen geweld meer is.

Voor de campagne zijn ook de sjaaltjes opgehangen. Door deze kleur weet alleen niet iedereen waarvoor deze sjaaltjes eigenlijk bedoeld zijn. “Ik denk dat ze voor het WK zijn want de sjaaltjes zijn oranje”, aldus een voorbijganger. Toch is het volgens Fredy Koedijk de organisator van Orange the World Schiedam niet nutteloos om deze op te hangen. “Er is geen direct verband met Orange the World, maar het is een jaarlijkse campagne dus wij herhalen dit. Ook doen wij er zo veel mogelijk aan om duidelijk te maken dat het niet voor het WK bedoeld is.”