advertentie
Minder bussen door staking streekvervoer: ‘De maat is vol’
door Siebe van der Ende
Wie de komende dagen met de bus wil reizen kan van koude kermis thuiskomen. Zowel morgen als overmorgen staakt het streekvervoer als gevolg van mislukte CAO-onderhandelingen. Tevergeefs hebben vakbond FNV en de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) tot diep in de nacht onderhandeld. Beide partijen zijn boos en komen niet nader tot elkaar.
Volgens Fred Kagie, voorzitter van de VWOV, is er geen water meer bij de wijn te doen. “Wij kunnen niet anders, we zitten al over de grens van wat we kunnen betalen. Het openbaar vervoer wordt door kaartjes gefinancierd, maar ook voor een groot deel door subsidie vanuit de overheid. De subsidiebedragen voor de lonen stijgen komend jaar met 5 procent en wij hebben een loonstijging van 8 procent aangeboden. Het openbaar vervoer wordt nu een onbetrouwbare partner voor de gemiddelde reiziger. Dit is een buitengewoon onverantwoordelijke actie.” De VWOV begrijpt niet waarom de FNV gaat staken en stelt dat de staking niet veel zal veranderen.
‘Eén op de vijf buschauffeurs is ziek’
Volgens Martijn van der Gaag, vakbondsbestuurder streekvervoer bij de FNV, waren de offers om tot 8 procent te komen te groot. “De werknemers zouden moeten worden geflexibiliseerd, wij zijn niet tevreden met de voorgestelde ouderenregeling en er zit geen werkdrukverlaging in het voorstel. Eén op de vijf buschauffeurs is hierdoor ziek. De chauffeur wil niets liever dan op een gezonde manier de reiziger van A naar B te brengen. We maken gebruik van ons actierecht, want de maat is vol.” De FNV vindt de financiële component niet genoeg in verhouding tot de werkdruk. Of de werkdruk moet omlaag, of er moet meer geld komen.
Wat rijdt wel?
De RET adviseert reizigers morgen hun reisplanner nauwlettend in de gaten te houden. De RET kan nog niet zeggen welke buslijnen morgen en overmorgen wel of niet zullen rijden. Dat is volgens de RET afhankelijk van welke collega’s morgen al dan niet zullen staken.