advertentie
Ziekenhuis zet nog meer in op digitaal contact met patiënten
Het Franciscus Gasthuis & Vlietland gaat nog meer inzetten op digitaal contact tussen zorgverleners en patiënten. Het wordt volgens het ziekenhuis allemaal makkelijker gemaakt.
'Er worden vanaf nu steeds meer patiënten uitgenodigd om de app BeterDichtbij te gebruiken' laat het ziekenhuis weten. 'Dit is een applicatie waarmee de polikliniekpatiënt eenvoudig een berichtje kan sturen met een vraag voor de zorgverlener. Wachten tot de volgende afspraak is dan niet meer nodig. Hierbij wordt BeterDichtbij ook ingezet voor beeldbelafspraken met de patiënt. Dit bespaart de patiënt een reis naar het ziekenhuis'.
Ook de dure parkeerkosten worden zo vermeden.
'Thuis als het kan'
Het ziekenhuis heeft hierbij als motto: thuis als het kan, in het ziekenhuis als het moet. ‘Dit is een belangrijke stap naar onze zorg van de toekomst waar zorg steeds meer thuis plaatsvindt,’ vertelt Niels Honig, lid van de Raad van Bestuur van het ziekenhuis.
Het Franciscus was al op een paar poliklinieken gestart met de app BeterDichtbij om te kijken hoe patiënten en zorgverleners dit ervaren. Dit was volgens het ziekenhuis een succes. 'Door nu alle polikliniekpatiënten BeterDichtbij aan te bieden, verwachten we dat nog meer patiënten hier gebruik van gaan maken'.
Niels Honig: ‘Dit gaat de processen op de poliklinieken ook verder verbeteren. Zo kunnen we nog beter inspelen op de behoefte van patiënten en hen eerder en sneller van de nodige informatie voorzien. Daarnaast zie je dat digitaal vaak al veel afgestemd kan worden. Soms blijkt een fysieke afspraak niet meer nodig of kan de afspraak verplaatst worden.’
De patiënten kunnen de app pas gebruiken nadat ze daartoe uitgenodigd worden door de afdeling waar ze in behandeling zijn. De app is volgens het ziekenhuis veilig te gebruiken. ‘Veiligheid staat natuurlijk voorop, want medische gegevens mogen natuurlijk niet in verkeerde handen vallen. Dat waarborgt BeterDichtbij, onder meer door aan alle wet- en regelgeving te voldoen’, aldus Niels Honig.
De app is uitdrukkelijk niet bedoeld voor vragen met spoed en berichten worden alleen gelezen en beantwoordt binnen de standaard openingstijden van het ziekenhuis.