advertentie

Parham Rahimzadeh is terug in zijn ‘moeilijke wijk’ en inspireert kinderen met geschiedenisverhaal

Kan je als kind tegelijkertijd taalvaardiger worden, iets leren over de stadsgeschiedenis én geïnspireerd worden met het oog op de toekomst? Het antwoord is ja, zo blijkt deze week. Leerlingen van groepen vier in Schiedam werden namelijk getrakteerd op het ‘Gouden Boekje’. Dat gebeurde onder meer in de wijk Groenoord, waar schrijver Parham Rahimzadeh terugkeerde naar zijn oude basisschool.

door Tjerk van der Ende

Kan je als kind tegelijkertijd taalvaardiger worden, iets leren over de stadsgeschiedenis én geïnspireerd worden met het oog op de toekomst? Het antwoord is ja, zo blijkt deze week. Leerlingen van groepen vier in Schiedam werden namelijk getrakteerd op het ‘Gouden Boekje’. Dat gebeurde onder meer in de wijk Groenoord, waar schrijver Parham Rahimzadeh terugkeerde naar zijn oude basisschool.

In het ‘Gouden Boekje’ (vanwege de gouden rand) staat het verhaal ‘Chloe en de boefjes reizen door de tijd’, geïllustreerd door Jan Lieffering en geschreven door Parham Rahimzadeh. Laatsgenoemde werd in Iran geboren en groeide op in Groenoord. Voor hem is het extra speciaal dat hij het boekje in het kader van de Nationale Voorleesdagen mag voordragen op basisschool De Loep, zijn oude basisschool.

“Het is helemaal niet veranderd”, constateert Rahimzadeh als hij rondkijkt in zijn oude school. Hij vindt het vooral mooi dat hij wat terug kan doen voor de wijk. “Mijn doelstelling was om diverse karakters te laten zien en om het ook voor kinderen uit Schiedam wat herkenbaarder te laten zijn. Als ik zie hoe het is ontvangen door de kinderen, ben ik er heel blij”, vertelt hij over het boekje.

Stadsgeschiedenis

Rahimzadeh schreef het kinderboek na een opdracht vanuit het Stedelijk Museum. Sinds de heropening vorig jaar is daar de tentoonstelling Panorama Schiedam te zien. In deze tentoonstelling staat de geschiedenis van de stad centraal. “We wilden heel graag ook kinderen betrekken bij die geschiedenis”, legt conservator Merel van der Vaart uit, die graag wilde dat niet alléén de tentoonstelling het verhaal van de stad zou vertellen. “Zo zijn we op het boekje uitgekomen.”

Bescheiden onderdeel van Panorama Schiedam is de debuutroman van Rahimzadeh: ‘Arab’. Door deze connectie was het voor het museum een één-tweetje om de schrijver te vragen om iets voor de kinderen te maken. “Een hele eer”, zegt hij.

‘Geweldig!’

Niet alleen Rahimzadeh leest deze week voor op basisscholen. Ook museumdirecteur Anne de Haij vertelt het verhaal aan één van de groepen vier in de stad. Daarnaast doen ook collegeleden dat, zoals wethouders Petra Zwang en Dogukan Ergin én burgemeester Cor Lamers. Laatstgenoemde is lovend over het concept. “Geweldig! Hiermee interesseer je jonge kinderen niet alleen voor geschiedenis, maar ook voor de geschiedenis van de stad.”

Lamers heeft zichtbaar plezier in het voorlezen voor de klas en voelt direct dat het goudkleurige boekje ook een goud idee is geweest. “Het is de bedoeling dat alle groepen vier in achtereenvolgende jaren dit boekje krijgen. Dus we gaan straks een hele generatie jonge Schiedammers bekend maken met de geschiedenis van de stad. Heel mooi.”

‘Wilde voor mijn zoontje een moment creëren met oma’

Het boekje vertelt het verhaal van Chloé, die met haar zusje Abbey en hun neefje Louay logeert bij oma Laleh in Schiedam. Daar maken de personages een wonderlijke reis door de tijd. De karakters zijn gebaseerd op personen uit Rahimzadehs leven, zoals zijn eigen nichtjes en zijn zoontje. “Laleh is gebaseerd op mijn eigen moeder. Ze is overleden toen ik 12 was”, vertelt de schrijver. “Ik wilde voor mijn zoontje en nichtjes ook een moment creëren met hun oma. Ik realiseerde me heel goed dat ze dat nooit gaan hebben. Dus ik wil ze iets geven waar ze later naar terug kunnen kijken. Dan hebben ze toch nog een moment met oma Laleh gehad.”

‘Je komt er wel’

Rahimzadeh leest voor met een dubbele agenda, want stiekem hoopt hij de kinderen die naar hem luisteren ook iets extra’s mee te geven. “Groenoord was toen ik hier opgroeide toch wel een moeilijke wijk. Maar wat ik al die kinderen mee wil geven is dat je alles kan worden wat je wilt. En het is moeilijker als je in zo’n wijk opgroeit waar de middelen net wat schaarser zijn. Maar als het mij lukt om zoiets te kunnen doen als schrijver zijnde, gaat het jou ook wel lukken. Het is net wat moeilijker, maar je komt er wel.”