advertentie

Historische Vereniging vreest voor teloorgang natuur in Kethel: ‘Gebied is meer dan 1000 jaar oud’

De Historische Vereniging Schiedam is niet blij met de plannen van ProRail en de gemeente Schiedam voor een spoortunnel in Kethel. Natuurlijk moet in plaats van de huidige spoorwegovergang een veiliger alternatief komen, maar het beoogde plan moet volgens de vereniging terug naar de tekentafel. “We hebben bezwaar tegen het plan.”

door Nick van Herk

De Historische Vereniging Schiedam is niet blij met de plannen van ProRail en de gemeente Schiedam voor een spoortunnel in Kethel. Natuurlijk moet in plaats van de huidige spoorwegovergang een veiliger alternatief komen, maar het beoogde plan moet volgens de vereniging terug naar de tekentafel. “We hebben bezwaar tegen het plan.”

Het plan van de gemeente en ProRail werd in februari dit jaar gepresenteerd en moet een einde maken aan gevaarlijke situaties rondom de spoorwegovergang. De afgelopen jaren hebben er rondom deze plek verschillende zelfdodingen plaats gevonden. Een tunnel door het poldertje tussen het spoor en de Joppelaan moet nu zorgen voor meer veiligheid. 

Volgens Rikkert Wijk is juist dit poldertje ontzettend bijzonder voor Schiedam en “Wij hebben als Historische Vereniging bezwaar tegen het plan. Dit gebied is uniek het is een gebiedje dat ooit onderdeel uitmaakte van het hele grote veenweidegebied Midden Delfland. En dat gebied is meer dan duizend jaar oud.” Wijk vreest voor de toekomst van het poldertje. “Het is nu nog vrij gaaf, natuurlijk is de spoorlijn er in 1850 doorheen getrokken maar verder is het vrij ongerept.”

Beter alternatieven

De vereniging begrijpt dat er een alternatief moet komen voor de huidige spoorwegovergang, maar zet kanttekeningen bij de plannen die er nu liggen. “We zijn niet tegen dat er iets gebeurd, maar de oplossing die men nu kiest. Wij denken dat er betere alternatieven zijn.”

Volgens Wijk ligt dat alternatief tientallen meters verderop: “Het alternatief zou zijn om niet in dit gebied een tunnelbak te maken, maar om het autoverkeer aan de noordkant van het spoor langs te leiden naar het viaduct aan de ‘s-Gravelandseweg en die te gebruiken om aan deze kant van het spoor te komen. Dus eigenlijk gebruik maken van een bestaand viaduct.”

De vereniging heeft een brief gestuurd naar het gemeentebestuur om hun bezwaar en het alternatief kenbaar te maken. Aanstaande dinsdag staat de brief op de de agenda van de raadscommissie. Wijk drukt verantwoordelijk wethouder Frans Hamerslag op het hart om de brief serieus te nemen en het alternatief van de vereniging over te nemen.