advertentie
Scheepvaartverkeer ligt voorlopig nog stil na lek in afgezonken tunneldeel
Het scheepvaartverkeer over de drukbevaren waterweg ligt in ieder geval tot zondagochtend stil, nu een gloednieuw stuk tunnel op de bodem van de rivier blijkt te lekken.
De lekkages hebben kortsluiting veroorzaakt omdat pompen in het tunneldeel onder water kwamen te staan. Rijkswaterstaat probeert het lek te dichten en extra leidingen en nieuwe pompen aan te leggen zodat het tunneldeel kan worden leeggepompt. Duikers zijn al twee keer bij de lekkage geweest. Een deel van de lekkage hebben zij al kunnen dichten, maar ze hebben meer tijd nodig. Scheepvaart kan daarom tot zondagochtend 7 uur geen gebruik maken van dit deel van de Nieuwe Waterweg.
De lekkage vormt het onverwachte einde aan een enorme operatie, die gistermiddag rond het middaguur startte. Toen begon Rijkswaterstaat met het afzinken van het eerste tunneldeel voor de Blankenburgverbinding, de autosnelweg die de A15 bij Rozenburg verbindt met de A20 bij Vlaardingen. Het tunneldeel is 185 meter lang en weegt ruim 50 miljoen kilo. Het is daarmee het langste tunnelelement dat ooit in Nederland is afgezonken, aldus Jörgen van der Meer van Rijkswaterstaat gisteren. Ondanks de stromende regen keken 700 bezoekers vanaf speciaal opgebouwde tribunes toe.
Lekkage bij kopschot
Het afzinken zelf verliep rimpelloos: in 24 uur tijd belandde het tunneldeel op de bodem van de Nieuwe Waterweg, op 28 meter diepte. Dat gebeurde om 01.00 uur vannacht, exact op de geplande plek. Maar toen ging het mis. "Door lekkage bij het kopschot, dit is het deel waar over twee weken het tweede tunneldeel aan gekoppeld moet worden, is helaas kortsluiting ontstaan", aldus Rijkswaterstaat. Het gevolg is dat de pompen niet werken en het nieuwe tunneldeel volloopt met water.
Rijkswaterstaat begon meteen met de aanleg van nieuwe pompen en de leidingen die daarvoor nodig zijn en ging er vanuit dat rond 10.00 uur vanochtend het scheepvaartverkeer hervat zou kunnen worden. Nu is dat tijdstip bijgesteld naar 16.00 uur. De stremming van het scheepvaartverkeer is overigens niet volledig, omvaren kan via een de Oude Maas maar dat is een lange omweg.
Gevolgen nog onduidelijk
Of de lekkage gevolgen heeft voor de rest van het project, is nog onduidelijk. De nieuwe tunnel bestaat uit twee delen, die samen ongeveer 400 meter lang, 40 meter breed en 7 meter hoog zijn. De samengevoegde delen vormen de twee tunnelbuizen van de Maasdeltatunnel, met in iedere tunnelbuis drie rijstroken. Volgens plan zou het tweede deel half april worden afgezonken. Eind volgend jaar moet de nieuwe verbinding opengaan voor het autoverkeer.
De twee delen zijn gemaakt door Damen Verolme Rotterdam in de Botlek en liggen tot het moment van transport naar het Scheur in een werkhaven van het bedrijf.
Dit is een artikel van onze mediapartner Rijnmond