advertentie
Nieuwe Waterweg weer helemaal open voor scheepvaart: lekkage bij afzinken tunnel gedicht
De drukbevaren Nieuwe Waterweg is in de nacht van zaterdag op zondag weer geopend voor de scheepvaart. Een deel van het scheepvaartverkeer lag daar sinds zaterdag stil, toen een gloednieuw stuk tunnel op de bodem van de rivier bleek te lekken. Inmiddels kunnen zeeschepen de haven weer bereiken.
De lekkages hebben kortsluiting veroorzaakt, omdat pompen in het tunneldeel onder water kwamen te staan. Onder leiding van Rijkswaterstaat werd geprobeerd het lek te dichten en extra leidingen en nieuwe pompen aan te leggen, zodat het tunneldeel kon worden leeggepompt. Ook duikers zijn ingezet om herstelwerkzaamheden uit te voeren. Uiteindelijk hebben de duikers de lekkage kunnen dichten.
De lekkage vormde het onverwachte einde van een enorme operatie, die vrijdag rond het middaguur startte. Toen is begonnen met het afzinken van het eerste tunneldeel voor de Blankenburgverbinding, de autosnelweg die de A15 bij Rozenburg verbindt met de A20 bij Vlaardingen. Het tunneldeel is 185 meter lang en weegt ruim 50 miljoen kilo. Het is daarmee het langste tunnelelement dat ooit in Nederland is afgezonken, aldus Jörgen van der Meer van Rijkswaterstaat. Ondanks de stromende regen keken 700 bezoekers vanaf speciaal opgebouwde tribunes toe.
> Zie ook: eerste tunneldelen Blankenburgverbinden zakken in 24 uur naar de bodem van het Scheur
Lekkage bij kopschot
Het afzinken zelf verliep rimpelloos: in 24 uur tijd belandde het tunneldeel op de bodem van de Nieuwe Waterweg, op 28 meter diepte. Dat gebeurde om 01.00 uur in de nacht van vrijdag op zaterdag, exact op de geplande plek. Maar toen ging het mis. "Door lekkage bij het kopschot, dit is het deel waar over twee weken het tweede tunneldeel aan gekoppeld moet worden, is helaas kortsluiting ontstaan", aldus Rijkswaterstaat. Het gevolg is dat de pompen niet werken en het nieuwe tunneldeel volloopt met water.
Rijkswaterstaat begon meteen met de aanleg van nieuwe pompen en de leidingen die daarvoor nodig zijn en ging ervan uit dat rond 10.00 uur zaterdagochtend het scheepvaartverkeer hervat zou kunnen worden. Dat bleek uiteindelijk een stuk langer te duren.
Gevolgen nog onduidelijk
Of de lekkage gevolgen heeft voor de rest van het project, is nog onduidelijk. Wel benadrukt Rijkswaterstaat dat de overige werkzaamheden, zoals het aanbrengen van zand onder het tunnelelement voor de definitieve fundering, in de tussentijd worden voortgezet.
De nieuwe tunnel bestaat uit twee delen, die samen ongeveer 400 meter lang, 40 meter breed en 7 meter hoog zijn. De samengevoegde delen vormen de twee tunnelbuizen van de Maasdeltatunnel, met in iedere tunnelbuis drie rijstroken. Volgens plan zou het tweede deel half april worden afgezonken. Eind volgend jaar moet de nieuwe verbinding opengaan voor het autoverkeer.
De twee delen zijn gemaakt bij Damen Verolme Rotterdam in de Botlek en liggen tot het moment van transport naar het Scheur in een werkhaven van het bedrijf. Het tweede deel wordt half april afgezonken.
Over twee weken volgt het afzinken van het tweede element, en daarna gaat het snel.
Van der Meer: "We denken dat je drie maanden later van noord naar zuid door de tunnel kunt lopen. Zoals het er nu uitziet, gaan we het halen om eind 2024 helemaal open te gaan, maar het blijft een ingewikkeld project, dus we houden een slag om de arm."
Dit is een artikel van onze mediapartner Rijnmond