advertentie
GroenLinks: ‘Rotterdam Airport goochelt met cijfers geluidsoverlast’
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) ‘goochelt’ met cijfers over de hoeveelheid geluid dat de luchthaven produceert. Dat stelt GroenLinks fractievoorzitter Yorick Haan. Volgens Haan is de geluidsruimte van 2022 met terugwerkende kracht herberekend. “Ik wist niet dat we afspraken met elkaar maken om ze achteraf aan te passen.”
De herberekening van de geluidsruimte laat volgens RTHA zien dat de luchthaven de geldende geluidsnormen niet heeft overschreden. Op basis van een zogeheten ‘invoerset’ is de geluidsruimte opnieuw berekend. Haan vermoedt dat RTHA op deze manier de cijfers beïnvloedt op een manier die gunstig is voor de luchthaven.
Eerder werd duidelijk dat Rotterdam The Hague Airport de geluidsnormen dreigde te overschrijden. Volgens de luchthaven had dit met name te maken met de traumahelikopters die met enige regelmaat waren uitgerukt. Na een waarschuwing van de Inspectie Leefomgeving en Transport voert de luchthaven diverse maatregelen door om de geluidsnorm niet te overschrijden.
Onder andere de baansturing, waarbij vliegtuigen die landen bij oostenwind zich laten leiden in een richting die minder geluidsoverlast veroorzaakt, wordt door de luchthaven als maatregel doorgevoerd. Daarnaast is de luchthaven als aanvullende maatregel ook gestopt met grootlesverkeer.
Volgens Haan blijkt nu dat vooral de herberekening van de geluidsruimte een belangrijke maatregel is geweest. Daarnaast is deze informatie van cruciaal belang geweest in de debatten over de geluidruimte. “Er zijn een aantal discussies geweest terwijl ze al aan het herbereken waren. Ik had sterker gestaan als we dit hadden geweten.” Haan vraagt het college of zij al eerder op de hoogte waren van de nieuwe berekeningen en hoe het kan dat de raad daarover niet is geïnformeerd.