advertentie
Citymarketingprijs voor Schiedam, ook trekpleisters zien toeristen toenemen
Schiedam heeft de Nationale Citymarketing Trofee gewonnen. De prijs beloont gemeenten die hun stad op de beste manier promoten. Schiedam krijgt de prijs in de categorie voor gemeenten onder de 100.000 inwoners.
door Tjerk van der Ende
Schiedam heeft de Nationale Citymarketing Trofee gewonnen. De prijs beloont gemeenten die hun stad op de beste manier promoten. Schiedam krijgt de prijs in de categorie voor gemeenten onder de 100.000 inwoners.
Toen S’DAM gelanceerd werd, deed het enkele wenkbrauwen fronzen. Maar de jury prijst de vasthoudendheid van Schiedam Partners, die in opdracht van de gemeente het merk tot uitvoering brengt. In 2016 werd het merk geïntroduceerd en blijkt een schot in de roos. Met het winnen van de prijs schaart Schiedam zich in een rijtje met Goeree-Overflakkee (2016), Zandvoort (2018) en Bergen op Zoom (2019).
“Het is wel een stukje erkenning”, laat Marquise Stern van Schiedam Partners weten. “Ons eerste doel is natuurlijk Schiedammers trots maken. En ik denk dat dit een hele mooie bewijslast is van al het werk dat we doen, maar ook alles wat Schiedam doet natuurlijk. Wij promoten de stad wel , maar uiteindelijk zijn het de mensen en organisaties die de stad maken.”
Toeristische trekpleisters
Niet alleen de jury weet het merk te waarderen, het levert ook meer toeristische aandacht voor de stad op. Verschillende toeristische trekpleisters zien een groei van de belangstelling voor de stad. “Als je ziet wat er de laatste vijf tot tien jaar gebeurd is in Schiedam, is er wel wat veranderd”, stelt Ad van Leeuwen, voorzitter van de Stichting Rondvaarten Schiedam. Ook het Jenevermuseum ziet de groei, specifiek in hun sector. “Je ziet dat er echt wel interesse voor is vanuit de hele regio, het hele land. En bij ons toch ook wel internationaal. Dus het werkt”, aldus directeur Diederik von Bönninghausen.
Volgens Van Leeuwen is de keuze om alle activiteiten onder één merk (S’DAM) te plaatsen cruciaal. “Als je het brede publiek wil bereiken, moet je echt gezamenlijk de schouders eronder zetten en gezamenlijk naar buiten treden. En daar is de ‘citypromotie’ heel belangrijk in”, stelt Van Leeuwen, verwijzend naar de manier van adverteren in culturele krantjes. “Kijk, een heel blad vullend. En dan de verschillende organisaties die daarin tot uiting komen, dan denken mensen: daar moet ik heen.”
Doordeweeks
Is dan echt alles hosanna? Nee hoor, het zwaartepunt van de toeristische belangstelling voor Schiedam ligt nog teveel in het weekend, vindt Von Bönninghausen. “Doordeweekse dagen kunnen echt nog wel wat voller. Het kan nog wel wat meer. Maar ik geloof er ook wel in dat ze (Schiedam Partners, red.) daar hard hun best voor doen.”
Dagelijks het laatste nieuws, de nieuwste video's en een kijkje achter de schermen bij SCHIE in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief: https://bit.ly/2H7desN