advertentie
Stuivertje wisselen bij regiotaxi: Noot eruit, Trevvel en Willemsen- de Koning erin
door Tjerk van der Ende
Ritten met de regiotaxi worden vanaf 1 augustus uitgevoerd door Trevvel en Willemsen- de Koning. Het afgelopen jaar voerde regiotaxi-vervoerder Noot nog de ritten uit in de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam, maar nu wordt een andere keuze gemaakt.
Aanleiding daarvoor zijn nieuw opgestelde voorwaarden. De uitvoering wordt gedaan door twee vervoerders (Trevvel en Willemsen- de Koning) én er komt een nieuwe partij voor de planning: Munckhof. Zij zijn per 1 augustus verantwoordelijk voor de coördinatie van de ritten vanuit de wmo (wet maatschappelijke ondersteuning). De ritten zijn bedoeld voor mensen die hun eigen vervoer niet meer zelf kunnen regelen. Daarvoor kunnen zij een aanvraag doen voor speciaal vervoer met de regiotaxi.
Rogplus, de organisatie die de zorg controleert én bemiddelt tussen cliënten en zorginstanties, is samen met de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam verantwoordelijk voor de nieuw opgestelde voorwaarden waar de vervoerders aan moeten voldoen.
Noot stopt
Noot stopt met het wmo-vervoer in de regio, maar is nog wel verantwoordelijk voor het leerlingenvervoer. Daarvoor kreeg het bedrijf afgelopen najaar een tik op de vingers van de gemeente Schiedam. Noot kampte met problemen rondom het vervoer door onder andere personeelstekorten. De klachten bij Noot gingen vooral over de communicatie. Zo was de centrale slecht bereikbaar en werden ouders en scholen bij vertragingen niet goed geïnformeerd.
Volgens Rogplus heeft de waarschuwing voor Noot van afgelopen najaar niets te maken met de verandering deze zomer, aangezien dat om het leerlingenvervoer gaat en niet om het wmo-vervoer. “De MVS-gemeenten zijn gebonden aan Europese aanbestedingsregels. Een van de consequenties is dat na afloop van een contract via een Europese aanbestedingsprocedure nieuwe contracten gesloten worden.”
Willemsen- de Koning
Het Arnhemse bedrijf Willemsen- de Koning vervoert in Nederland al op veel plekken doelgroepen. De vervoerder is al actief in bijvoorbeeld Harderwijk en Den Bosch. Het bedrijf leek ook in Twente verantwoordelijk te gaan worden voor het doelgroepenvervoer, maar de rechter stak daar vorige week nog een stokje voor vanwege een fout ingevoerd formulier, zo meldt vakblad TaxiPro.
Volgens TaxiPro verzweeg Willemsen- de Koning dat haar bestuurder is veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van ruim 3,5 miljoen euro aan de provincie Gelderland. Willemsen- de Koning dacht dat alleen strafrechtelijke- en bestuursrechtelijke veroordelingen gemeld moesten worden en besloot dit civielrechtelijke vonnis niet te melden. Willemsen- de Koning heeft bij TaxiPro aangegeven in hoger beroep te gaan.
Trevvel
Trevvel is de aanbieder van doelgroepenvervoer in de gemeente Rotterdam. Afgelopen najaar kwam de vervoerder negatief in het nieuws vanwege een tekort aan chauffeurs en een slechte planning, waardoor Trevvel geregeld te laat kwam of helemaal niet kwam opdagen. De gemeente Rotterdam besloot toen bij te springen, meldde Rijnmond toentertijd.
Rogplus zegt dat de situatie met Trevvel in Rotterdam met betrekking tot het leerlingenvervoer bekend is, maar niet mee heeft gewogen in de aanbesteding voor het wmo-vervoer. De uitverkiezing voor Trevvel is gebaseerd op hun kwaliteiten met betrekking tot duurzaamheid (elektrisch rijden) en (voldoende) capaciteit, zegt Rogplus.
Informatie voor reizigers
Rogplus laat weten dat de reizigers die nu gebruik maken van de regiotaxi-ritten niet opnieuw een aanvraag hoeven te doen. De komende maanden worden zij per brief geïnformeerd over de veranderingen in het doelgroepenvervoer.