advertentie

Schiedamse reder die volgens OM schepen dumpte: 'Ook marine deed daar zaken'

Met lichte schrik keek de Schiedamse rederij Jumbo naar de verdenkingen van het Openbaar Ministerie. Het OM verdenkt het scheepsvaartbedrijf van het illegaal dumpen van twee schepen in Turkije. In een reactie laat het bedrijf weten zich niet te herkennen in de beschuldigingen.

door Philip van Es

Met lichte schrik keek de Schiedamse rederij Jumbo naar de verdenkingen van het Openbaar Ministerie. Het OM verdenkt het scheepsvaartbedrijf van het illegaal dumpen van twee schepen in Turkije. In een reactie laat het bedrijf weten zich niet te herkennen in de beschuldigingen.

In 2014 en 2015 zou Jumbo twee schepen illegaal in Turkije hebben gedumpt. De schepen stonden in de verkoop, maar er was geen koper voor de schepen te vinden. De Schiedamse reder besloot daarop de schepen te slopen. “We waren ons bewust over de ophef die er was rondom scheepssloop in landen als Bangladesh, India en Pakistan. We hebben toen goed gezocht naar een bedrijf dat de schepen op een correcte manier kon slopen”, legt Jumbo-vertegenwoordiger Charles Huijskens uit.

Het OM verdenkt naast de rederij ook drie directieleden van de dumping. Ze zouden de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen hebben overtreden. Volgens het OM heeft het bedrijf nagelaten de Turkse autoriteiten in te lichten dat er nog onder andere batterijen, olie en asbest in het schip aanwezig zouden zijn.

Parkeren naast Nederlandse Marine

De rederij is zich van geen kwaad bewust. Volgens Huijskens is het bedrijf zorgvuldig geweest met het uitkiezen van een sloper. “Een schip wordt onder de regels gezien als één afvalstof. Juist om dumping te voorkomen. We zijn van origine een familiebedrijf met daarbij horende normen en waarden. Het liefst verkoop je een schip. Maar toen er gesloopt moest worden, is men opzoek gegaan naar een goede werf. In Turkije hadden ze de juiste certificaten. Ze sloopten zelfs schepen voor de Koninklijke Marine.”

Toch zag het Openbaar Ministerie reden genoeg het bedrijf te vervolgen. Het OM eiste een schadevergoeding van in totaal €200.000 euro. De drie toenmalige directieleden hoorden taakstraffen eisen tot 120 uur, waarvan de helft voorwaardelijk.

De schrik zit er goed in bij Jumbo, legt Huijskens uit. Vooral omdat de rechtszaak zo lang op zich heeft laten wachten. “Je zou zeggen dat de redelijke termijn voor vervolging al wel verstreken is. Een rechtszaak als deze is ons nog nooit gebeurd.”

Daarnaast is er ook verbazing over de vervolging. Het Turkse bedrijf had volgens Huijskens alle benodigde certificaten. “Om alles milieuvriendelijk te slopen. Die certificaten hebben we ook ingeleverd bij de rechtbank. We zijn verbaasd omdat we ons schip haast naast dat van de Koninklijke Marine konden parkeren. Maar we zien de uitspraak met vertrouwen tegemoet.”

De uitspraak van de Rechtbank Rotterdam volgt op 28 juni.

 

 

Dagelijks het laatste nieuws, de nieuwste video's en een kijkje achter de schermen bij SCHIE in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief: https://bit.ly/2H7desN