advertentie
Autodealers in ’s-Gravelandsepolder hebben vanaf november verplicht vergunning nodig
Ondernemers in de autobranche hebben vanaf 1 november een vergunning nodig om actief te zijn. Dat heeft de gemeente Schiedam bepaald. De vergunningsplicht geldt alleen voor autodealers en -verhuurbedrijven in de ’s-Gravelandsepolder en de Spaanse Polder en is bedoeld om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan.
door Tjerk van der Ende
maandag 03 juli 2023 17:26
Tot op heden konden ondernemers zonder vergunning beginnen als autohandelaar. Zij hoefden zich alleen te melden bij de gemeente en een verkoopregister bij te houden. Volgens de gemeente is dat gemak te gevoelig voor criminele activiteiten.
De vergunning geldt voor bedrijven die personen- en/of bedrijfsauto’s verkopen, verhuren of handelen in onderdelen daarvan. Ook voor reparateurs van auto’s en motorfietsen geldt een vergunningsplicht. Niet alleen in het Schiedamse deel geldt de verplichting, de gemeente Rotterdam gebruikt vanaf november dezelfde vergunningsplicht voor het Rotterdamse deel van de Spaanse Polder.
‘Genoodzaakt tot vergunning’
“De branche wordt gezien als een schakel in de georganiseerde misdaad”, schrijft burgemeester Jules Bijl in een brief aan de Schiedamse gemeenteraad. “Georganiseerde criminaliteit komt daarin zo vaak voor dat we genoodzaakt zijn de hele sector vergunning plichtig te maken”, aldus Bijl.
“De branche heeft onvoldoende zelfreinigend vermogen en de concentratie van dergelijke bedrijven leidt tot een onleefbaar en malafide ondernemersklimaat. Dit is zichtbaar in het gebied, ook omdat dergelijke ondernemingen het niet zo nauw nemen met andere regelgeving”, zegt Bijl. De gemeente laat weten dat exploitanten die op dit moment actief zijn in de autoverhuurbranche ruim van tevoren geïnformeerd worden over de vergunningsplicht.
Reactie ondernemers
Auto-ondernemers in het gebied reageren overwegend positief op het nieuws. Dat blijkt uit een rondgang van SCHIE bij verschillende bedrijven. “Als je verder in de polder kijkt is het wel begrijpelijk dat de gemeente dit wil”, reageert een ondernemer die ‘zeker bereid’ is om een extra vergunning aan te vragen. Een andere ondernemer: “Ik vind het wel goed dat het er komt. Het is ook goed dat er voor autodealers steeds meer regels bij komen.”
Dat ondernemers meer regels moeten naleven wordt niet overal juichend ontvangen. “Het is best wel Nederlands toch?”, reageert een autodealer. “Eén iemand doet iets verkeerd en dan moet iedereen ineens een vergunning.” Maar de extra bureaucratie wordt niet overal als belastend ervaren. Een andere autodealer: “Vergunningsplicht draagt bij aan de goede zaak. Dit soort bureaucratie zorgt ervoor dat criminele activiteiten bijna niet meer mogelijk zijn.”
Omstreden
Opvallend is dat in 2021 de gemeente Tilburg al eens door de Raad van State op de vingers is getikt voor het invoeren van een vergunning voor autoverhuurbedrijven. Volgens de bestuursrechter was er onvoldoende grond om de vergunningsplicht in te voeren. De gemeente Tilburg had onvoldoende duidelijk gemaakt waarom autoverhuurbedrijven in Tilburg wel een vergunning moeten en in omliggende gemeenten niet. Daarnaast toonde de gemeente ook onvoldoende aan dat criminelen huurauto’s gebruikten bij criminele activiteiten.
Niet op andere terreinen
De gemeente Schiedam stelt dat diverse onderzoeken, politie-rapportages en eerdere ervaringen voldoende hebben aangetoond dat de ’s-Gravelandsepolder en Spaanse Polder gebieden zijn waar criminaliteit regelmatig voorkomt. Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat er bij autobedrijven aldaar ‘veelvuldig sprake is van misstanden en betrokkenheid bij criminaliteit’. De woordvoerder kan geen antwoord geven op de vraag waarom de vergunningsplicht niet geldt voor andere bedrijventerreinen waar autobedrijven actief zijn, zoals Nieuw-Mathenesse en Vijfsluizen. De woordvoerder laat alleen weten dat criminaliteit in de ’s-Gravelandsepolder en Spaanse Polder ‘veelvuldiger’ voorkomt.
In Vlaardingen is sinds 2021 een variant op de vergunningsplicht voor autobedrijven actief: daar mogen op de bedrijventerreinen Groot Vettenoord en Vergulde Hand geen extra autobedrijven bijkomen.