advertentie
  • politiek
  • Schiedam

Tóch minder intercity’s op Station Schiedam Centrum: ‘we zijn gewoon boos’

De 21 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) zijn boos, met Schiedam voorop. De afspraak was: per uur zes sprinters tussen Den Haag en Dordrecht en zes intercity’s tussen Leiden en Rotterdam. Maar door financiële problemen kiest de NS om twee van die intercity’s niet te laten stoppen op Station Schiedam Centrum. “De NS moet wat ons betreft aan de verplichtingen voldoen.”

Siebe van der Ende

door Siebe van der Ende

donderdag 25 januari 2024 14:13

“We zijn gewoon boos, dit voldoet niet aan de afspraken die we met elkaar gemaakt hebben”, aldus de Schiedamse wethouder mobiliteit Frans Hamerslag. “We zijn blij met de zes sprinters, maar de zes intercity’s moeten ook hier gaan stoppen.” Hamerslag krijgt bijval van zijn collega’s in de MRDH. Er is namelijk een brief gestuurd naar de NS en de minister. “Schiedam is een heel belangrijk station, ook voor de regio.”

Volgens de NS gaat het om een tijdelijke maatregel. De wethouder heeft gesprekken gevoerd met een regiodirecteur van de spoorwegmaatschappij, die hem niet kunnen vertellen wanneer de afspraken wel nagekomen kunnen worden. “De NS vindt ook dat er meer reizigers gebruik moeten maken van het openbaar vervoer om het aantrekkelijker te maken”, vertelt Hamerslag. Maar je kan mensen niet in openbaar vervoer krijgen wat niet rijdt.”

Kip of het ei

Volgens de NS zullen er pas meer treinen rijden als er ook meer reizigers gebruik ervan maken. Terwijl Hamerslag stelt dat je juist pas meer gebruikers krijgt als je meer treinen laat rijden. De wethouder is bang dat deze beslissing gevolgen heeft voor toekomstige OV-plannen in de stad. “Als je door wilt met de ontwikkeling van station Kethel dan moet je nu al mensen warm maken voor het openbaar vervoer. Je kan niet beginnen met eerst een stationnetje bouwen en dan zien we wel.”

De wethouder is in ieder geval vastberaden om toch zes sprinters én zes intercity’s per uur te laten stoppen op de trajecten. “Als het moet ga ik zelf met mijn tas onder de arm naar de minister in Den Haag toe, maar we zullen het duidelijk maken.”