advertentie
Deel Blankenburgverbinding afgerond: ‘Camera’s, verlichting, alles is klaar voor verkeer’
De Hollandtunnel is af, alleen een extra laag asfalt en een test staan het rijden van auto’s door de tunnel nog in de weg. Omgevingsmanager van de Blankenburgverbinding, Jörgen van der Meer van Rijkswaterstaat, is trots op het eindresultaat.
door Jeroen Langeveld
vrijdag 16 februari 2024 20:11
Vanaf het kenniscentrum van de Blankenburgverbinding aan het Scheur stapt Van der Meer in de auto, op weg naar de afgeronde tunnel. Na het passeren van nog hobbelige paden en tijdelijke stoplichten wordt de snelweg bereikt. “Het laatste asfaltlaagje moet er nog op. Camera’s en verlichting staan er. Klaar voor verkeer dus.”
Laatste test
“We hebben de komende week de laatste test met de hulpdiensten”, vertelt Van der Meer als hij de auto uitstapt bij de inrit van de Hollandtunnel. Er wordt volgens hem dan getest op calamiteiten, zoals brand. Belangrijk is dan dat alle veiligheidssystemen functioneren. “De verkeerslichten moeten op rood springen, de slagboom moet naar beneden. Ook moet de ventilatie aangaan om eventuele rook weg te blazen van automobilisten. Dan hebben wij dat vinkje ook weer gehaald.”
Maasdeltatunnel
Een stukje verderop ligt de Maasdeltatunnel onder het Scheur. Daar wordt, in tegenstelling tot de Hollandtunnel nog hard gewerkt volgens Van der Meer. “De tunnelelementen zijn afgezonken in het Scheur, dat wordt op dit moment afgebouwd. Tussen de twee elementen missen wij nog twee tot 2,5 meter aan tunnel, dat noemen wij de sluitvoeg. Daar was niks, daar moeten muren en wanden gemaakt worden in een hele kleine ruimte.”
Op 7 maart zullen de werkzaamheden rond de sluitvoeg afgerond zijn. “Dan vieren wij met elkaar dat er gestart kan worden met het weghalen van de kopschotten. Dan gaan wij een doorgaande tunnel krijgen van noord naar zuid.”