advertentie
  • Schiedam
  • Vlaardingen
  • vervoer

Rotterdam The Hague Airport moet mogelijk flink krimpen

In een rechtszaak tegen de minister voor Natuur en Stikstof heeft Mobilisation for the Environment (MOB) een overwinning geboekt omtrent de uitstoot van vliegvelden. Conclusie: de minister moet helder krijgen hoeveel stikstof iedere sector uitstoot over een natuurgebied. Vervolgens moet zij bepalen hoeveel elke sector moet krimpen.

Rotterdam The Hague Airport moet mogelijk flink krimpen
Siebe van der Ende

door Siebe van der Ende

donderdag 18 april 2024 12:13

De rechtszaak, die al sinds 2019 loopt, gaat om de uitstoot van Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Het ministerie beargumenteerd dat de stikstofuitstoot van vliegvelden wordt gecompenseerd door andere maatregelen, bijvoorbeeld het uitkopen van boerenbedrijven. De rechter gaat mee in het bezwaar van MOB dat onvoldoende duidelijk is hoeveel elke sector bijdraagt aan de stikstofuitstoot en dat het ministerie daarom niet kan stellen dat de uitstoot van vliegvelden wordt gecompenseerd door andere sectoren.

Terug naar het niveau van de jaren ‘90

Daarnaast mogen de vliegvelden officieel niet zoveel vliegen als wat ze nu doen, omdat daar geen natuurvergunning voor is. Deze is wel aangevraagd maar nog niet toegekend. Daarom bepleit MOB ook dat vliegvelden eigenlijk terug moeten naar de uitstootniveaus van de jaren ’90, toen er nog geen commerciële luchtvaart plaatsvond in Rotterdam.

De rechter zegt nu dat de minister per sector moet uitzoeken hoeveel stikstof het uitstoot op de beschermde Natura2000-gebieden. Vervolgens moet de minister aan de hand daarvan bepalen hoeveel uitstoot er per sector moet worden verminderd en hoeveel vluchten er uiteindelijk ook moeten worden geschrapt. Het ministerie zal hoogstwaarschijnlijk in beroep gaan tegen de uitspraak. Echte krimp van Rotterdam The Hague Airport is dus nog onzeker en ver weg.