advertentie
  • politiek
  • Vlaardingen
  • Schiedam

Migratie, betaalbare energie en vervoer: wat de Europese verkiezing voor Schiedammers en Vlaardingers betekent

De Europese verkiezingen staan voor de deur. Dat houdt in dat alle volwassen inwoners van de Europese Unie mogen stemmen op wie hen zal vertegenwoordigen in het Europees Parlement in Brussel. Maar wat betekent die stem voor inwoners van Schiedam en Vlaardingen?

Bron: Twee
Bron: Twee
Rembrandt van der Heijden

door Rembrandt van der Heijden

donderdag 06 juni 2024 12:01

Hoewel thema's zoals defensie, innovatie en Europees bestuur een ver-van-mijn-bedshow zijn voor de meeste mensen, zijn er ook onderwerpen die direct invloed hebben op lokaal niveau. Een voorbeeld hiervan is het beleid op asielaanvragen.

Asiel en migratie

Veel partijen zien de asielopgave als een Europese verantwoordelijkheid. GroenLinks-PvdA pleit voor een eerlijke verdeling van asielzoekers over de lidstaten. "Eenmaal in Europa is betere integratie van nieuwkomers van groot belang. Zij moeten snel toegang krijgen tot de arbeidsmarkt en taallessen", aldus de partij.

PVV, VVD en NSC hebben een andere kijk op de asielopvang: "Mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld moeten in hun eigen regio worden opgevangen", stelt de PVV. NSC vindt 'effectieve terugkeerregeling' voor afgewezen asielzoekers belangrijk.

De partijen bespreken ook arbeidsmigratie. De VVD wil arbeidsmigranten gericht werven op basis van behoeften die er zijn, met voorkeur voor krachten binnen de EU. D66 wijst op de vaak slechte omstandigheden waarin arbeidsmigranten werken en streeft naar meer toezicht op hun leef- en werksituatie, inclusief een meldpunt.

Sociale en economische hervormingen

De portemonnee van Europese burgers is ook een belangrijk gespreksonderwerp. Verschillende partijen willen grote veranderingen in de levering, prijs en het verbruik van energie doorvoeren.

D66 wil minder energieverbruik en pleit voor financiering van isolatieprogramma's voor mensen die dat zelf niet kunnen betalen. GroenLinks/PvdA vindt dat mensen met een klein budget voorrang moeten krijgen op toegang tot goedkope elektriciteit. De VVD ziet betaalbare energie als onmisbaar voor de Europese industrie en vindt het beperken van prijsstijgingen belangrijk.

NSC stelt voor om kwetsbare burgers te ondersteunen bij verduurzaming van woningen en auto's. Ook pleit de partij voor een nationaal Sociaal Klimaatfonds. Bovendien vindt de partij dat, omdat we een transportland zijn, we goed moeten letten op hoe de uitstoot van broeikasgassen kan worden verminderd in de transportsector.

GL/PvdA wil strenge naleving van de richtlijn voor geschikte minimumlonen, met een minimumloon van minstens zestig procent van het gemiddelde loon in heel Europa. Zij streven naar een gegarandeerd bestaansminimum en Europese minimumuitkeringen die boven de armoederisicogrens ligt. Ook willen zij vastere arbeidscontracten en gelijke rechten voor flexwerkers. Bovendien zetten ze zich in voor schuldkwijtschelding van de armste landen.

Treinen als alternatief voor vliegen

De VVD streeft ernaar om het treinverkeer in Europa te verbeteren en een eerlijk alternatief voor het vliegen te bieden, zowel in prijs als in gemak. Ze willen dat reizigers gemakkelijk met één ticket van bijvoorbeeld Amsterdam naar Barcelona kunnen reizen. Dit betekent volgens de partij, een betere aansluitingen tussen nationale spoornetwerken, vooral in grensregio's binnen de EU.

De NSC wil de invoering van btw op vliegtickets, accijns op kerosine, en een afstandsafhankelijke vliegbelasting voor intercontinentale vluchten, allemaal geregeld op Europees niveau. Ze streven ook naar een hoger Europees bijmenging van duurzame vliegtuigbrandstof tegen 2030.

D66 wil een Europese Spoorautoriteit oprichten die zorgt voor een Europese dienstregeling en betaalbare treinreizen naar populaire vakantiebestemmingen, waaronder aantrekkelijke nachttreinen. Ze pleiten voor Europese afspraken die het makkelijker maken om internationale treinkaartjes te plannen, boeken en betalen, om zo vloeiende overstappen tussen vliegtuigen en treinen te mogelijk te maken. D66 wil ook dat in- en uitchecken mogelijk is bij verschillende vervoerders en in verschillende landen.