advertentie
Hoogwaterplannen Vlaardingen: historische haven krijgt keersluis en wordt drooggelegd
De oplossing leek er vorig jaar eindelijk te zijn: een muur van 1,20 meter moest de Vlaardingse haven behoeden van het hoge water. Nu blijkt dat de historische kades de muur niet kunnen dragen. Het nieuwe plan legt een keersluis in de Buitenhaven en geeft minder ruimte aan de Koningin Wilhelminahaven.
door Siebe van der Ende
dinsdag 25 juni 2024 17:04
Uit de technische uitwerking blijkt dat sommige delen van de kade niet bestand zijn tegen de palen die de grond in moeten om de muur omhoog te houden. De gemeente heeft het plan daarom aangepast. In de Buitenhaven moet een keersluis komen. Dit is een grote constructie die door middel van een beweegbare muur of deur het water tegenhoudt. Grote voorbeelden hiervan zijn de Maeslantkering en de Stormvloedkering Hollandse IJssel.
Wilhelminahaven drooggelegd
Aan de historische Wilhelminahaven zal een nieuwe kade komen ter hoogte van de Waterleidingstraat. Vanaf daar zal de Wilhelminahaven worden drooggelegd. Dit biedt volgens de gemeente tal van mogelijkheden voor ontwikkeling. “Gedacht kan worden aan het realiseren van een parkeergarage met daarop het stadsstrand, een buffer voor hemelwater of andere gebruiksmogelijkheden,” valt te lezen in het plan.
Woensdag worden bewoners en omwonenden geïnformeerd. Op hetzelfde moment zullen er ideeën worden opgehaald. Deze zullen worden meegenomen in het uiteindelijke plan wat in september wordt gepresenteerd. Een woordvoerder laat weten dat de financiële kwesties van dit nieuwe plan nog niet duidelijk zijn. De gemeente verwacht geen vertraging op te lopen en volgend jaar te beginnen met de realisatie.