advertentie
  • wonen
  • Schiedam

Woonplus met handen op de rug na brand Heijermansflat

De brand in de Heijermansflat in Schiedam heeft veel losgemaakt. Na ruim tweeënhalve week is er nog veel onduidelijk over de oorzaak van de brand. Volgens de bewoner zou Woonplus haar aan haar lot hebben overgelaten, maar daar wil de woningcorporatie graag op reageren.

Woonplus met handen op de rug na brand Heijermansflat
Foto: Twee
Dennis Koorevaar

door Dennis Koorevaar

dinsdag 02 juli 2024 10:33

In het geval van de brand in de Heijermansflat, begin juni, kon de woning pas na een paar dagen worden vrijgegeven in verband met het politieonderzoek. Dat onderzoek loopt overigens nog steeds. Op dit moment kan de woningcorporatie niets zeggen over hoe lang het duurt voordat de woning weer bewoonbaar is. Het bouwkundig rapport is nog niet afgerond. Zo’n rapport geeft meer duidelijkheid over de bouwtechnische staat van de woning.

De muren zijn zwart, meerdere ramen zijn gebarsten en het bed is volledig gesmolten. De brand heeft een hoop schade aan de woning gebracht. De bewoner zei eerder dat ze niet had verwacht dat de schade zo erg zou zijn.

Afgekeurde woning

Bij een huurwoning van Woonplus staan er na een brand een aantal dingen te gebeuren. “Eerst is er contact”, vertelt de woningcorporatie. “Na de brand bepaalt de brandweer op welk moment de woning wordt vrijgegeven en wanneer de woning betreden mag worden.”

Als de woning is afgekeurd, heeft een bewoner een alternatief onderkomen nodig. “Dat gaat via de inboedelverzekering van de bewoner”, zegt Woonplus. “Veelal wordt door Stichting Salvage geadviseerd om tijdelijk bij familie of vrienden te logeren, totdat de woning is hersteld.” Salvage verleent eerste hulp aan gedupeerden van bijvoorbeeld brand, mits ze verzekerd zijn.

Ook voor Woonplus en omwonenden kan de brand ingrijpend zijn. “Wij zijn uiteindelijk eigenaar van de woning. Gelukkig kan de verzekering van de desbetreffende bewoner veel uit handen nemen.” De corporatie geeft aan dat er voor niet verzekerden soms ook een crowdfunding wordt opgezet.

Zodra blijkt dat het herstel van de woning drie of meer maanden in beslag neemt, biedt Woonplus twee opties. “We bieden eenmalig een vergelijkbare woning aan, of de huurder krijg met spoed urgentie op een nieuwe woning. Soms willen mensen bijvoorbeeld niet meer in Schiedam wonen, dan kunnen ze zelf ergens anders zoeken.” Is de woning korter dan drie maanden onbewoonbaar, dan gaat de huurder na het opknappen van de woning weer terug naar huis.

‘Wij kunnen niets doen’

Kortgeleden is de verhuurder met de bewoner en andere partijen in de woning in de Heijermansflat geweest. “Daar moet de bewoner bij zijn voor de sleutel. Die hebben wij niet. Daarnaast kan de bewoner dan ook zelfs zien hoe de woning eruit ziet en dat er niets mist. Dat is heel belangrijk.” Ook wordt er gekeken naar de schade die de brand heeft aangericht.

Verder zegt de corporatie dat ze vaak wel meer willen doen, maar dat privacy dit vaak onmogelijk maakt. “Wij kunnen nu niets anders doen dan in contact blijven met de bewoner.” Woonplus is in afwachting van het politierapport. De bewoner moet dat aan de woningcorporatie overhandigen, dat kan niet rechtstreeks.