advertentie
Actiegroep presenteert plan: luchthaven moet plaatsmaken voor woningen, bos en zwemplas
Al jaren strijdt de Bewonersgroep tegen Vliegoverlast (BTV) voor een sluiting van de luchthaven Rotterdam The Hague Airport. Donderdagavond presenteerden zij het uitgewerkte alternatieve plan. Rijnmond was aanwezig bij de presentatie en tekende de ambitie van de BTV op: Het vliegveld als woonwijk zou een hoop problemen oplossen.
door Tjerk van der Ende
vrijdag 23 augustus 2024 09:59
Volgens de BTV levert de alternatieve invulling van het terrein woningen, banen, gezondheid, waterberging en natuur op. Het luchthaventerrein van 220 hectare is groot genoeg voor de bouw van 12.500 woningen voor 25.000 Rotterdammers. Dan is er nog voldoende ruimte voor een bos en zwemplas die ook als waterbuffer voor hoosbuien kan dienen. De vertrekhal wordt een onderwijsinstelling met campus, en bestaande bedrijven kunnen blijven, goed voor 10 duizend werkplekken.
Zijn die plannen haalbaar? “We moeten gewoon minder vliegen. Stoppen is niet nodig, minder vliegen is al heel goed”, vertelt Afred Blokhuizen, voorzitter van de BTV. Blokhuizen heeft de samenwerking opgezocht met klimaatactiegroep Urgenda en stedenbouwkundig ontwerpbureau Ziegler-Branderhorst.
In 1956 opende Rotterdam The Hague Airport (RTHA) als een zakenvliegveld. In de loop der jaren groeide het vliegveld uit, vooral dankzij de toename van het aantal vakantievluchten. Jaarlijks landen en vertrekken er meer dan 56 duizend vliegtuigen met in 2023 2,2 miljoen passagiers. Aanvliegroutes leiden vliegtuigen over Vlaardingen en Schiedam. Regelmatig uiten diverse inwoners in beide steden hun ongenoegen. Zo is er veel kritiek op de luchtkwaliteit en wordt er hinder van het geluid ervaren.
In 2023 kwamen er meer dan 150 duizend meldingen van overlast van vliegverkeer binnen bij milieudienst DCMR. Dit aantal neemt ieder jaar toe en komen vooral uit Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Lansingerland. Volgens de GGD-Rijnmond verstoort de herrie de nachtrust van tienduizenden mensen in de omgeving en veroorzaakt stress. Ook heeft het vliegverkeer een negatieve invloed op de luchtkwaliteit.
Het vakantiegemak hoeft niet opgeofferd te worden, stelt de BTV. “Schiphol is met de trein binnen een half uur te bereiken”, zegt Blokhuizen. Voor hem is het essentieel dat Rotterdam The Hague Airport sluit, vooral vanwege het lawaai en de uitstoot. Zakenvluchten, passagiers- en pleziervluchten moeten verdwijnen, maar de traumaheli mag blijven.
Een impressie van het plan van de BTV. Bron: Ziegler-Branderhorst
Sluiting geen utopie
Het vliegveld als woonwijk is niet nieuw. Dit idee is eerder besproken door de Rotterdamse gemeenteraad, maar sneuvelde omdat volgens een meerderheid een vliegveld vlak bij de stad noodzakelijk is. Uit de stemhulp van Kieskompas tijdens de Provinciale Statenverkiezing in 2023 bleek dat 75 procent van de deelnemers wil dat het vliegveld openblijft.
Volgens Marjan Minnesma van Urgenda is het gepresenteerde toekomstplan geen utopie, en juist veel beter voor de stad dan het openhouden van het vliegveld. “Het levert huizen, waterberging en werkplekken voor de stad en regio op. Er is een tekort aan bomen in Zuid-Holland. Er zijn heel veel opgaven die je daarmee oplost. En ik denk dat heel veel mensen zitten te springen om een woning. Zou je daar niet liever een mooie groene wijk hebben en een half uurtje verder reizen naar Schiphol?”
Onderzoek provincie
“We zeggen niet dat het moet maar we willen een doorwrocht verhaal laten zien zodat je echt iets te kiezen hebt”, vervolgt Minnesma. Een sluiting zou financieel interessanter zijn dan openhouden omdat de grondopbrengsten hoger zijn. Als het aan de BTV ligt kan de luchthaven in 2026 al dicht. De metamorfose moet in de dertig jaar daarna plaatsvinden.
De provincie Zuid-Holland onderzoekt de toekomst van RTHA en alle opties liggen nog open. De uitkomsten van dit onderzoek worden pas eind 2025 verwacht. “De provincie kan haar voordeel doen met dit totaal doorgerekende plan dat geld oplevert”, is de overtuiging van Blokhuizen.
Foto: Twee
Uit de ‘emotionele’ sfeer
“Het laat zien dat het weghalen van het vliegveld een hele reeks problemen oplost. Vele tienduizenden omwonenden worden verlost van het enorme lawaai en de forse luchtvervuiling. En er komt ruimte voor duizenden woningen, natuur, openbaar vervoer en bedrijvigheid.”
Blokhuizen: “Dit is een plan dat goed is voor iedereen. Wij gaan proberen ons plan onder de aandacht te brengen bij de beslissers. Belangrijk is dat het vliegveld uit de 'emotionele' sfeer wordt gehaald, want 'handig', 'leuk' of 'gezellig' zijn geen goede argumenten voor de overlast en gezondheidsschade.”
Dit is een verhaal van mediapartner Rijnmond.