advertentie
  • sport en bewegen
  • Schiedam

Angstcultuur op Sportpark Willem-Alexander: huurders vrezen vergeldingen

Een groeiend aantal huurders uit hun bezorgdheid over de werkwijze van het Schiedamse Sportbedrijf op Sportpark Willem-Alexander. Hoewel niet alle bedrijven een negatief beeld schetsen, durven de huurders die wel kritiek hebben niet openlijk te reageren, uit angst voor mogelijke vergeldingsacties vanuit het Sportbedrijf.

Angstcultuur op Sportpark Willem-Alexander: huurders vrezen vergeldingen
Foto: Twee
Rembrandt van der Heijden

door Rembrandt van der Heijden

woensdag 11 september 2024 18:11

De meeste huurders spreken van een cultuur waarin niet transparant of open wordt gecommuniceerd over de gang van zaken. Huurder-X, die anoniem wil blijven, vertelt dat ze op een gegeven moment te horen kregen dat er renovaties aan de sportluifel gepland stonden. De huurder gaf vervolgens aan, gezien hun bedrijfsvoering, graag vóór de zomer te willen weten wanneer de werkzaamheden zouden beginnen. “Je hebt toch een bedrijf dat je moet leiden, dus is het fijn om dat op tijd te weten.”

Het antwoord kwam pas na de zomer, waarbij het Sportbedrijf aangaf eerst naar de sport- en voetbalvelden te kijken. Huurder-X bekritiseert de wijze van communicatie en voegt eraan toe dat er ook geen duidelijkheid is over de nieuwe prijzen na de renovaties. "We blijven constant met de vraag: wat gaat er gebeuren, wanneer en wat zijn de consequenties?" Een reactie bleef uit.

Verborgen kosten

Huurder-Y sluit zich aan bij Huurder-X over de onduidelijkheid rondom de prijzen. “We kregen te horen dat de huur omhoog ging, maar er werd geen uitleg gegeven waarom. Die mevrouw vond het vervelend, maar het moest toch gebeuren. Ze wekken wel de indruk dat ze hun best doen, bijvoorbeeld door nieuwe alarmsystemen te plaatsen en de zalen mooier en beter te maken. Al wordt dat wel doorberekend, want ze willen winstgevend zijn.” Daarnaast zouden er tijdssystemen worden aangeschaft die per minuut berekenen wat het gebruik van een ruimte kost. “Ik denk dat dat het er allemaal niet makkelijker op maakt.”

Huurder-Y merkt daarnaast op dat de zalen vaak erg vies zijn wanneer ze die aantreffen, en ze hechten er veel waarde aan dat de zaal schoon is bij verhuur. Ze komen standaard een half uur eerder, uit angst dat als het Sportbedrijf de zalen schoonmaakt, de kosten aan hen worden doorberekend. De huurder vreest ook voor een aanzienlijke huurverhoging. “Wij zijn blij dat jullie onderzoek doen, want zoals het nu gaat, gaat het echt niet goed.”

'Wie praat, die gaat'

In een eerdere publicatie met Diredj Baldew, eigenaar van Sportschool Beyond Fighting, meldde Twee dat de sportschoolhouder het gevoel had zijn sportschool te moeten verlaten nadat hij zich had uitgesproken over de omstandigheden onder de luifel. Volgens de sportschoolhouder werd zijn contract daarop ontbonden, waardoor hij per 1 oktober zijn sportschool moet sluiten. Volgens Baldew is er een cultuur ontstaan van: 'wie praat, die gaat'.

Via een anonieme tipgever heeft Twee een mailwisseling verkregen tussen het Sportbedrijf en een van de partijen, Huurder-Z, die net als Baldew een ruimte huurde onder de luifel van Sportpark Willem-Alexander. De huurder meldde dat op 14 maart jongstleden een bal door een van de netten was geschoten, waardoor een raam was beschadigd. Het Sportbedrijf stelde Huurder-Z hiervoor aansprakelijk, maar Huurder-Z liet in latere correspondentie weten het hier niet mee eens te zijn.

In een mail van 20 maart 2024 van het Sportbedrijf aan Huurder-Z, zegt het Sportbedrijf dat ze maar één melding zouden hebben ontvangen van de gammele netten en de staat daarvan. Dit is iets wat Huurder-Z tegenspreekt. De huurder kreeg het volgende antwoord toegestuurd:

“Wij zijn van mening dat de slagkooi veilig is om in te spelen mits de gebruikers zich houden aan de regels. Blijkbaar zijn jullie een andere mening toegedaan, maar hebben jullie desondanks wel steeds gebruikt gemaakt van de slagkooi. Omdat wij niet in vervelende situaties terecht willen komen, lijkt het ons het meest verstandig om per vandaag de slagkooi niet meer te verhuren aan jullie vereniging. Wij maken de factuur op tot en met 19 maart. Vriendelijk verzoek ik je de sleutels deze week in te leveren op het kantoor van Sportbedrijf”, aldus het Sportbedrijf.

Op navraag laat Huurder-Z weten niet te begrijpen hoe de mailwisseling naar buiten is gekomen. De huurder geeft aan dat de relatie met het Sportbedrijf inmiddels goed is en dat er wordt gezocht naar een nieuwe locatie. Ze begrijpen echter wel dat er bij andere huurders een angstcultuur heerst, waarin openlijk klagen niet wordt geaccepteerd.

Elke situatie anders

Huurder-Z is niet de enige huurder die inmiddels een goede relatie heeft met het Sportbedrijf. Ballet- en Dansstudio Schiedam en Vlaardingen geeft aan een zeer goede verstandhouding te hebben, waarbij open communicatie centraal staat. Handbalvereniging Ventura voegt toe dat hun relatie met het Sportbedrijf altijd positief is geweest, maar begrijpt dat elke situatie anders kan zijn.

Reactie Sportbedrijf Schiedam

In een reactie aan Twee laat de directeur van het Sportbedrijf Schiedam, Margreet Drijvers, het volgende weten: “De op hand zijnde werkzaamheden en veranderingen leiden tot een sportpark Willem-Alexander van hogere kwaliteit, dat beter is toegerust op de toekomst. Wij begrijpen dat het voor de gebruikers van het sportpark belangrijk is dat zij goed worden geïnformeerd. Al voor de zomervakantie is er een plenaire bijeenkomst geweest waar wij de plannen hebben geschetst, voor zover die op dat moment al bekend waren. De gesprekken met de gebruikers krijgen binnenkort een vervolg.”

“Het is spijtig om te horen dat enkele gebruikers menen dat zij nog niet voldoende zijn geïnformeerd. We zullen via de media niet ingaan op individuele, en in dit geval anonieme, reacties. Als er specifieke vragen leven bij gebruikers, gaan we daarover graag met ze in gesprek”, aldus Drijvers.

Twee huurders hebben aangegeven niet inhoudelijk via de media te willen reageren. Ondanks herhaaldelijke pogingen is het ons niet gelukt om met alle bedrijven in contact te komen.
De namen zijn om privacyredenen aangepast, omdat de bedrijven aangeven graag een goede relatie te willen behouden of vrees hebben voor mogelijke consequenties.