advertentie
‘Zeventig keer per dag worden poortjes station Schiedam Centrum ingetrapt’
Er is nog altijd te veel overlast op station Schiedam Centrum, dat zegt de NS. Volgens de Nederlandse Spoorwegen ervaren omwonenden, medewerkers van de Albert Heijn To Go en reizigers regelmatig overlast. Reden genoeg voor de NS om samen met de RET, politie en handhavers van de gemeente actiedagen te organiseren om de overlast te verminderen.
door Dennis Koorevaar
woensdag 13 november 2024 14:07
Dinsdagmiddag 12 november vond een van die actiedagen plaats. “Zeker met deze inzet is de overlast in de hand te houden”, zegt Carlo Lucas, inspecteur sociale veiligheid bij NS. “Je merkt wel dat het aantal incidenten toeneemt. Om een voorbeeld te noemen: heel vaak worden de toegangspoorten ingetrapt.” Volgens Carlo gebeurt dit zo'n zeventig keer per dag.
Dominic is een van de medewerkers van het Landelijk Inzetbaar Serviceteam. Hij heeft op verschillende plekken in het land gewerkt om de veiligheid in de gaten te houden, zoals bij de Nijmeegse Vierdaagse, waar hij ervoor zorgde dat treinen snel konden vertrekken. Dinsdagmiddag stond hij bij perron 1, waar ook de RET-metro stopt. “Het is een beetje een blinde vlek. Via de railing kun je heel makkelijk langs de poortjes.” Volgens hem kunnen mensen zowel via de RET als NS zonder vervoersbewijs reizen.
Roken en niet inchecken
Terwijl Dominic op perron 1 de boel in de gaten houdt, worden er beneden in de stationshal drie jongens aangehouden. Zij zouden mogelijk niet hebben ingecheckt en een van hen zou hebben staan roken. Mustafa, een andere medewerker van NS, controleert in burger en houdt een van de drie aan.
“Mijn collega’s zagen hen staan en vingen ze op. Twee van de drie bleken uiteindelijk wel ingecheckt.” Niet inchecken kostte de jongeman 50 euro, en hij kreeg daarbij een boete van 100 euro voor het niet kunnen tonen van een geldig legitimatiebewijs. Een derde bekende te hebben gerookt in de stationshal, maar dacht dat dat mocht. Het werd voor de jongen een dure sigaret; hij ging 110 euro lichter naar huis. De genoemde boetebedragen zijn nog exclusief €9,- administratiekosten.
Samenwerken
“Je merkt, nu we hier staan, dat het toezicht werkt”, legt Carlo uit. “Onze aanwezigheid is zeker nodig, maar het is belangrijk om samen te werken met handhaving en politie.”
De NS kan bijvoorbeeld geen gegevens van personen opvragen; daarvoor is de politie nodig. Normaliter wordt de politie gebeld, maar voordat die ter plaatse is, kan er flink wat tijd verstreken zijn. Tijdens actiedagen zoals deze kan iedere partij sneller handelen. Dit komt omdat de politie direct ter plekke is.