advertentie
  • wonen
  • Schiedam
  • Vlaardingen

365 gezichten tegen de wooncrisis: scheurkalender legt schrijnende verhalen bloot

Mandy van Huis en 364 andere mensen uit de regio schitteren in een scheurkalender van verschillende woningcorporaties in de regio Rotterdam. De kalender staat vol met foto’s van woningzoekenden. Mandy mocht het eerste exemplaar overhandigen aan Ivana Somers, wethouder Wonen in Vlaardingen.

Wethouder Ivana Somers krijgt de kalender overhandigd van woningzoekende Mandy van Huis
Wethouder Ivana Somers krijgt de kalender overhandigd van woningzoekende Mandy van Huis | Foto's: Woningstichting Samenwerking / Twee
Siebe van der Ende

door Siebe van der Ende

vrijdag 13 december 2024 10:14

Met de scheurkalender willen doen de woningcorporaties ‘een dringende oproep aan beslissingsmakers om actie te ondernemen tegen de wooncrisis’. Het initiatief is onderdeel van het project ‘Gewoon Wonen’. “Elke pagina toont een gezicht, een verhaal en een noodkreet van mensen die dagelijks worstelen met de gevolgen van de wooncrisis”, valt te lezen in het persbericht.

Tijdens een eerdere fotoshoot, georganiseerd bij Woningstichting Samenwerking, sprak Twee met Patrick, één van de 365 woningzoekenden. Hij woont al ruim een jaar bij vrienden en familie vanwege het gebrek aan betaalbare woningen. “Ik zou er alles voor doen dat het lukt. Op deze manier lijdt mijn werk eronder. Ik ben er met mijn gedachten niet bij en het werk gaat er aan onderdoor”, deelde hij.

De kracht van persoonlijke verhalen

De verhalen van Mandy, Patrick en anderen zetten de problematiek in een ander daglicht. “Het gaat niet alleen om cijfers of woningen, maar om mensenlevens die stil worden gezet”, schrijven de woningcorporaties. Dit perspectief wordt ook onderstreept door Mark van de Velde, bestuurder van Woningstichting Samenwerking: “Door deze kalender kunnen bestuurders van de gemeenten zien wat voor verhalen er achter die woningzoekenden zitten.”

De campagne rondom de scheurkalender gaat verder dan de publicatie zelf. Via sociale media en andere kanalen worden de gezichten en verhalen breed gedeeld. Het doel is om blijvende aandacht te vragen voor de urgentie van het probleem, en beleidsmakers te bewegen tot concrete actie.