advertentie
Nationale Ombudsman in Schiedam om te praten met statushouders
Schiedam - Wat gaat er al goed en wat kan er beter? Met die twee vragen kwam de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen vorige week naar Schiedam. Hij ging in gesprek met statushouders.
Vorig jaar oktober waren Schiedamse statushouders bij de uitreiking van een eerder rapport van de Nationale Ombudsman. Dit rapport ‘Een valse start’ werd toen aan minister Koolmees gepresenteerd. De gesprekken van vorige week gebruikt hij voor verder onderzoek naar inburgering in Nederland. "Uiteraard nemen we alles wat we gehoord hebben, mee in ons vervolgonderzoek naar inburgering dat we aan het eind van het jaar starten" zegt Reinier van Zutphen op zijn website. De Nationale Ombudsman laat het onderwerp dus niet los.
De ombudsman stuurde vandaag een brief aan Minister Koolmees waarin hij aandacht vraagt voor de huidige inburgeraar. 'Die verdient namelijk een goede start.' aldus van Zutphen.
Binnenkort verstuurt minister Koolmees het wetsvoorstel 'Wet Inburgering' aan de ministerraad en de Raad van State. Het plan is dat deze wet per 1 januari 2021 inwerking treedt. 'Het gaat erom dat inburgeraars daadwerkelijk mogen rekenen op een betrokken overheid, die zorgt voor een behoorlijk en duurzaam inburgeringstraject en dienstverlening op maat.'
'Vooruitlopend op het nieuwe inburgeringsbeleid, schrijft van Zutphen, 'vragen we opnieuw dringende aandacht voor de grote groep inburgeraars die niet onder het toekomstige systeem valt. Zij zijn afhankelijk van het huidige gebrekkige systeem. Niet alleen inburgeraars zelf, maar ook de overheid en de samenleving hebben er belang bij dat zij goed inburgeren.'
Vorige week ging Reinier van Zutphen in Schiedam in gesprek met inburgeraars. Om te luisteren naar hun ervaringen. 'Tijdens deze ontmoeting spraken de inburgeraars openhartig over de obstakels die zij ervaren, vooral bij het vinden van werk. De sociale dienst heeft als doel inburgeraars zo snel mogelijk uit de uitkering te krijgen en dat is ook wat inburgeraars willen. Probleem daarbij is dat men niet met hen bespreekt hoe ze werk kunnen vinden dat aansluit bij hun vaardigheden of hoe ze bepaalde vaardigheden kunnen ontwikkelen. Zoals één van de aanwezigen zei: "Ik mis een uitgestoken hand". Een aantal mensen had slechte ervaringen met de arbeidscontracten die ze aangeboden kregen. Niet alleen waren die vaak voor hen niet te begrijpen ook bleef een vast contract vaak uit waardoor ze na zes maanden weer moesten aankloppen bij de sociale dienst. Groot probleem hierbij is dat het weken duurt voordat een uitkering opnieuw is geregeld en uitbetaald, waardoor mensen in de financiële problemen komen.'