advertentie

Decorontwerp Eurovisie Songfestival 2020 gepresenteerd

Decorontwerp Eurovisie Songfestival 2020 gepresenteerd
Fotocredits: NPO/AVROTROS/NOS

Rotterdam - Met nog een kleine zes maanden te gaan tot de twee halve finales en de finale zijn vandaag de eerste beelden onthuld van het decor voor het Eurovisie Songfestival 2020. Het decor is geïnspireerd door het thema ‘Open Up’ en het typische Nederlandse vlakke landschap.

De Duitse decorontwerper Florian Wieder laat aan de NPO weten: “Het decorontwerp laat de verbinding zien tussen de lucht, de zee en het land. De horizon is de link tussen deze elementen en die horizon zal werken als een venster om de wereld van Eurovisie 2020 te openen. Het vloerplan van het decor is geïnspireerd op de kanalen en bruggen die land en water in Nederland verbinden. Hiermee willen we de artiesten zo dicht mogelijk bij het publiek brengen.” Wieder won de pitch voor het decorontwerp, waaraan zowel Nederlandse als buitenlandse decorontwerpers meededen.

800 unnamed2 381782

Fotocredits: NPO/AVROTROS/NOS

Na een jaar van afwezigheid zal deze editie de zogenaamde ‘Green Room’ - waar de artiesten plaatsnemen na het optreden - in de zaal terugkeren. Hierdoor zal het publiek zich nog meer verbonden voelen met de artiesten uit de 41 deelnemende landen.

Volgens Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2020, sluit dit ontwerp naadloos aan bij het verhaal dat de makers willen vertellen: “Het ontwerp is innovatief, ingetogen en functioneel slim. Zo kan het decor voor elk van de 41 deelnemende acts, opening- en interval acts en tijdens de puntentelling een totaal andere uitstraling neerzetten. We zien straks een vernieuwend decor, groots in zijn eenvoud en toch vol verrassingen. Deze wens heeft de ontwerper perfect vertaald in zijn ontwerp.” Wieder ontwierp de afgelopen drie jaar ook al het decor voor het Eurovisie Songfestival. “Waar zijn ervaring duidelijk is terug te zien in dit ontwerp, weet hij toch te verrassen,” voegt Bakker toe. 

800 unnamed3 351599

Fotocredits: NPO/AVROTROS/NOS

Wieder: “Ik werd geïnspireerd door de unieke kenmerken van Dutch Design. Ik heb op basis daarvan een onconventioneel, minimalistisch en modern concept voor de show van volgend jaar willen neerzetten. Ik ben heel blij dat de Nederlandse publieke omroep zo ruimdenkend is geweest en dit ontwerp enthousiast heeft omarmd. Wat mij betreft is dit een nieuw hoofdstuk in podiumontwerp, een wens die ik al langer had.”

Eerder tekende de Duitse ontwerper voor het stage design van meerdere edities van de MTV Awards, Emmy Awards en verschillende grote bekende internationale tv-programma's. Het decor voor het aankomende Eurovisie Songfestival wordt in Nederland gemaakt en wordt in de eerste weken van april in Rotterdam Ahoy opgebouwd.

De halve finales van het Eurovisie Songfestival 2020 worden gehouden op dinsdag 12 mei en donderdag 14 mei, de finale op zaterdag 16 mei, live vanuit Rotterdam Ahoy. De kaartverkoop start naar verwachting voor de feestdagen. De organisatie van het Eurovisie Songfestival 2020 in Nederland is een samenwerking tussen NPO, NOS en AVROTROS, in coproductie met de EBU.

Vandaag werd ook bekend dat al ruim de helft van de voor het evenement benodigde aantal vrijwilligers binnen is. De organisatie wilde duizend aanmeldingen hebben en heeft er nu 515 binnen. Er was vooraf veel kritiek omdat de organisatie geen reiskosten zou betalen. Dat weerhield fans er duidelijk niet van om zich aan te melden als vrijwilliger want het enorme evenement.