advertentie
Ondernemers omstreden restaurant: ‘We zijn er ingeluisd door Sijgje’
Schiedam - De soap rondom de Schiedamse vestiging van proeflokaal Sijgje lijkt nog lang niet voorbij.
Het restaurant werd in augustus 2019 door de gemeente gesloten, omdat de vergunning niet in orde was.
Sijgie is een zogeheten franchiseketen: je kunt als ondernemer de merknaam gebruiken en ondersteuning krijgen vanuit het hoofdkantoor.
Maar tussen ondernemer Kelly van Vliet, haar man Michel Letschert en franchisegever Claudio Houtman is het hoog opgelopen. Inmiddels melden zich bij SCHIE ook andere ondernemers die zeggen door het imperium rond Sijgje gedupeerd te zijn.
Proeflokaal Sijgje bestaat sinds 18 oktober 2015. Twee jaar later, in oktober 2017, zijn ze begonnen met de franchiseformule. Er zijn momenteel Sijgje restaurants in Delft, Voorburg, Leiden, Voorhout, Schiedam en Den Haag.
Claudio Houtman vertelt op 1 november voor onze camera dat de hele zaak aan de Buitenhavenweg is leeggehaald door franchiseneemster Kelly van Vliet en dat zij geld in eigen zak heeft gestoken.
Tot nu toe wilden Kelly en haar man Michel Letschert niet reageren op de aantijgingen, maar bij SCHIE vertellen ze voor één keer hun hele verhaal.
‘We zijn keihard genaaid door Claudio Houtman’ zegt Michel Letschert onomwonden.
We nemen van het interview alleen het geluid op. ‘Ik hoef niet zo nodig op tv, maar mijn stem opnemen vind ik prima’ zegt Michel. Hij en zijn partner Kelly zitten momenteel compleet aan de grond. ‘Kelly heeft zelfs aan zelfmoord gedacht, zodat dan alles opgelost zou zijn, was haar gedachte.’
Ook bij het gesprek is Hulusi Kocer, hij was franchisenemer van het Sijgje restaurant in Hilversum.
Voor hij begon aan zijn avontuur is hij in Schiedam naar het concept Sijgje komen kijken. De zaak in Hilversum heeft maar drie maanden gedraaid en Hulusi zit nu met een enorme schuld. Daarover straks meer.
Onbereikbare droom van Kelly komt uit
Michel vertelt over Kelly. ‘Ze is een keiharde werker. Haar opa en oma zaten in de horeca en ze is als het ware op de bar geboren. Horeca was altijd al haar lust en haar leven, maar Kelly is dyslectisch én ze heeft last van dyscalculie (dat betekent dat ze niet kan rekenen, red.).
Als Erwin Nieuwenhuizen, de mede-eigenaar van de Sijgje-formule, haar in februari 2018 vraagt om bedrijfsleider te worden, regelt Kelly alles tot in de puntjes: het wordt een knalfeest. Dat ook is een teken voor Claudio Houtman om Kelly te vragen Schiedam over te nemen als franchiseneemster.
Voor Kelly kwam daarmee een tot dan toe onbereikbaar geleken droom uit. Claudio zou haar met alles helpen: al het papier en rekenwerk deed hij, vertelt Michel.
Op 1 juni wordt Kelly de nieuwe franchiseneemster. Dat betekent wel dat ze voor tonnen een lening af moet sluiten om in te kunnen stappen. Voor dat geld koopt ze het concept, inclusief álle inventaris. De zaak wordt gestart door Erwin en Claudio op naam van een BV: Plezier in Schiedam en de vergunning staat op naam van Erwin en Claudio.
Buiten de tonnen instap betaal je bij Sijgje ook 8,5 % franchise fee en je bent verplicht om alle inkopen bij de groothandel Sligro en Homeko vleesgroothandel te doen. De korting die Sijgje van de Sligro en Homeko krijgt, gaat voor een groot gedeelte ook naar de eigenaren van Sijgje: Claudio Houtman en Erwin Nieuwenhuizen.
En dat mag: ‘elke franchiseonderneming heeft eigen regels’ zegt Horeca Nederland daarover. Nederland kent ook geen specifieke wet die franchiseverhoudingen regelt.
Sijgje Schiedam loopt goed en Claudio wil graag met Kelly een zaak in Rotterdam. Daarvoor benadert de (dan nog) vriend van Kelly van Vliet: Michel Letschert. Maar Michel heeft ‘0,0 horeca-ervaring’ én bovendien een strafblad. Hij kan dus de zaak helemaal niet op zijn naam zetten.
Maar daar heeft Claudio een oplossing voor: ook Sijgje Rotterdam komt op naam van de Schiedamse BV Plezier in Schiedam te staan. De lening voor de instap kan dan mooi op naam van Michel. ‘Jullie gaan toch over een paar maanden trouwen en dan is alles weer bij elkaar.
Kelly wordt ook als eigenaar van de Plezier in Schiedam BV bijgeschreven, Claudio en Erwin stappen eruit en zo heeft Kelly zowel Sijgje Schiedam met alle benodigde vergunningen als Sijgje Rotterdam met al zijn benodigde vergunningen’ , zegt Claudio volgens Michel.
Deze Michel leent, net als Kelly van Vliet, tonnen voor de instap en investeert zelfs nog meer in Rotterdam: hij is een (kleine) aannemer en richt zelf de keuken in.
De nieuwe vestiging in Rotterdam start in maart 2019 aan het Haringvliet, vlakbij de Oude Haven.
Op 15 juni trouwen Michel en Kelly en hebben ze samen dus twee Sijgje-zaken en meer dan vier ton schuld bij de bank, bij groothandel Sligro en bij franchisegever Sijgje Nederland.
Horecavergunning
Tot aan september draait Sijgje Schiedam op de horecavergunning van Claudio Houtman via de BV Plezier in Schiedam.
‘De vergunning moet in principe altijd op naam van de franchisenemer staan’ laat een woordvoerder van de gemeente weten. ‘Dat moet omdat de persoon op wiens naam de vergunning staat, aanwezig dient te zijn.’
Dat weten Kelly en Claudio ook en daarom vraagt Kelly op 3 september een horecavergunning aan. Ze dient naar eigen zeggen alle benodigde papieren in. Maar door haar dyslexie en dyscalculie moet ze hierin volledig vertrouwen op Claudio Houtman die haar, zoals gebruikelijk, hiermee helpt.
De vergunningaanvraag is echter niet volledig, maar de brief van de gemeente daarover bereikt Kelly, volgens Michel, niet. De aanvraag wordt niet in behandeling genomen en daarmee is er dus feitelijk geen horecavergunning meer.
Maar dat weet niemand, tot de vergunning in Rotterdam aangevraagd moet worden. Dan wordt duidelijk dat Schiedam ook nog draait de op de vergunning van Plezier in Schiedam BV.
Sijgje Rotterdam dicht
Sijgje Rotterdam loopt niet goed: er komen maar weinig gasten. Claudio eist onverwachts dat Kelly en Michel per 1 juli de sleutels inleveren bij Claudio. ‘Terwijl we 13 dagen daarvoor de lening van de Sligro voor Rotterdam nog snel hadden moeten tekenen‘, vertelt Michel.
Claudio zal met zijn compagnon Erwin Nieuwenhuizen de zaak en de lening na 1 juli overnemen, wordt het horecakoppel beloofd.
Sijgje Rotterdam is daarna nog even kort open gebleven. Nadat er een al geplande trouwerij gevierd wordt, gaat ook deze vestiging dicht. Maar daarmee zijn de problemen voor het kersverse bruidspaar nog niet opgelost.
Michel moet tot op de dag van vandaag de aflossingen van de lening van een paar ton betalen, maar heeft uit de zaak geen inkomsten meer en raakt dus steeds dieper in de schulden.
Vakantie
In augustus gaan ze op vakantie. ‘Niets duurs, een vriend woont daar waar we op vakantie gingen en had een voordelig verblijf geregeld, we hadden ook een goedkope vlucht’, aldus Michel.
Precies tijdens hun vakantie wordt er door Toezicht en Handhaving van de gemeente Schiedam een controle uitgevoerd. De vergunning van Sijgje Schiedam blijkt niet te kloppen en dus moet de zaak dicht.
‘Claudio heeft zelf de gemeente getipt’
De heer Lopez van de afdelingen vergunningen van de gemeente Schiedam laat telefonisch aan Kelly weten dat Claudio Houtman met de gemeente gebeld heeft, met vragen over de vergunning.
Daardoor rijzen er twijfels bij de gemeente en wordt de controle uitgevoerd.
‘Terwijl Claudio Houtman met een stalen gezicht bij SCHIE vertelt dat hij van niets wist en overdonderd was door het nieuws dat Sijgje Schiedam dicht moest.'
Maar er is meer. In een brief van de gemeente over de vergunning staat de passage: ‘U (Claudio, red.) was in de veronderstelling dat zij (Kelly van Vliet, red.) in het bezit was van een vergunning. Dat heeft u zelf aangegeven in contacten met medewerkers van de afdeling Horeca en Evenementen.’
Er is dus inderdaad contact tussen Claudio en de gemeente Schiedam over de vergunning. Een contact waar Michel en Kelly niets van weten.
Sijgje Hilversum
Hulusi Kocer runt vanaf september 2018 Sijgje Hilversum, maar dat ging niet naar de zin van Claudio.
Hulusi heeft naar eigen zeggen ook twee ton instapkosten betaald. ‘Voor de naam Sijgje, de inventaris en de inrichting. Maar de zaak was heel slecht afgewerkt.’ Hij laat een paar foto’s zien van de – inderdaad - onafgewerkte keuken.
Claudio wilt al na een paar maanden van Kocer af, omdat hij de formule van Sijgje niet goed zou uitvoeren. Maar Kocer zegt : ‘Ik heb een contract en dat kun jij niet eenzijdig opzeggen.’
Op 24 november 2018 krijgt Hulusi Kocer via een mailtje te horen dat hij over een paar dagen een gesprek heeft met Claudio Houtman, Erwin en Harry, die Sijgje Delft runt.
In dat gesprek krijgt Hulusi te horen dat hij op 31 november 2018 weg moet wezen. Dat pikt Hulusi Kocer niet. Daarop roept Claudio het personeel bij elkaar en zegt dat ze zonder werk komen te zitten.
Met wat intimidatie lukt het hem om het voltallige personeel weg te laten lopen, vertelt de franchisenemer . ’Heb je nu je zin?’, zegt Houtman tegen Kocer.
Claudio zou Sijgje Hilversum overnemen, maar er breekt een paar maanden later op onverklaarbare manier brand uit in de dichte zaak. Michel, die dus voor zichzelf als aannemer werkt, wordt ingehuurd om de ravage op te ruimen. Maar ook hier worden de problemen vervolgens niet opgelost, vertelt de ondernemer.
‘We zijn nu een jaar verder en nog steeds staat Sijgje en de lening die ik ervoor heb afgesloten, op mijn naam’ zegt Hulusi Kocer. ‘Ik zit aan de grond, de schulden lopen nog steeds verder op. De aflossingen, gas, licht, alles. ‘ Ik ben bezig met meerdere juridische procedures en er zullen er meer volgen. Ik wil krijgen waar ik recht op heb en zal daar voor blijven vechten.’
‘Claudio heeft Schiedam voor heel weinig gekregen en haalt Kelly keer op keer door het slijk in de media’
Juridisch wapengekletter kan dus niet meer ver weg zijn. Ondertussen wil Michel vooral eerherstel voor zijn Kelly. Hij baalt van de gang van zaken en zegt flink gedupeerd te zijn, met opzet. ‘We zijn er gewoon ingetuind. We zitten met twee enorme leningen en ook de belasting, het pensioenfonds, de Sligro, Eneco en Homeko zitten ons achter de broek.’
‘Claudio heeft Schiedam voor heel weinig terug gekregen en haalt Kelly keer op keer door het slijk in de media, dat ben ik zat. Wij hebben onze eigen spullen uit Schiedam weg gehaald. Spullen waar wij die instapkosten voor hadden betaald. De spullen van Sijgje Rotterdam heeft Claudio Houtman gewoon gestolen van ons.’
Michel heeft nog steeds de lening van de bank waar de gehele inrichting mee betaald is op zijn naam staan.
Een aantal gasten had vooruit betaald. Waar is dat geld gebleven, vragen we aan Michel. ‘Dat geld is gewoon op de zakelijke rekening gestort en daar werden alle lasten van betaald. Dat hebben wij niet in onze zak gestoken.’
Toen het mis dreigde te gaan wilde Kelly haar spaargeld inzetten om personeel te betalen en die mensen die gereserveerd hadden te compenseren, maar nota bene Claudio raadde dat ten stelligste af, zegt Michel : ‘Er komen zware maanden aan en jullie hebben het weinige wat je nog hebt hard nodig’, zou hij gezegd hebben.
‘De drank die nog in Sijgje Schiedam stond hebben we merendeels aan het personeel gegeven, als kleine compensatie. Ze hadden tenslotte nog loon tegoed. Frisdrank daar staat een datum op en die konden geen maanden meer mee. Dus die hebben we ook merendeels weggegeven aan personeel en anderen in onze omgeving. Daarnaast zijn deze spullen door Kelly zelf aangekocht, dus wie mag zijn eigen boodschappentas niet meenemen na het afrekenen?’
‘Geen kwade opzet van Michel en Kelly’
Volgens Michel hebben hij en zijn vrouw niet expres er een rommeltje van gemaakt. ‘We waren op vakantie toen de zaak gesloten werd. Dat heeft Claudio zo bekokstoofd. We zijn niet gevlucht zoals sommigen beweren. We zijn gewoon terug gekomen.’
‘We hebben tot nu toe nergens op gereageerd, maar doen nu ons verhaal.’
‘We hebben nu geen geld om een rechtszaak aan te spannen maar dat komt wel. Tegen Claudio Houtman wil ik zeggen: ‘Ken je die Rollo reclame? Ik ben die olifant!’ Ik vergeet dit nooit en te nimmer.’ Hulusi Kocer vult aan ‘Hij mag niet nog meer mensen kapot maken.’
Reactie personeel
Cynthia Blazer was ‘eerste medewerker’ bij Sijgje Schiedam onder Kelly van Vliet. We hebben bij haar thuis afgesproken, want ze wil graag reageren op wat Kelly en Michel hebben gezegd.
‘Ik ben in juni in dienst gekomen bij Kelly. Ik heb zelf horecapapieren, ik ben afgestudeerd daarin’, zegt Cynthia. ‘Kelly was een harde werker en als mens vond ik haar lief. Maar als baas kon ze erg uit haar slof schieten. Veel collega’s waren bang van haar, vooral de jongere medewerkers.’
‘De gasten kregen haar woede-uitbarstingen ook mee. Sijgje ging daardoor minder goed lopen. Kelly was de laatste tijd maar één of twee dagen in de week op de zaak. Ze had er, denk ik, minder zin in.
‘Nadat het mis ging met Rotterdam hadden Kelly en Michel geen goede relatie meer met Claudio en Erwin.’ zegt Cynthia.
Na de inval door een handhavingsteam van de gemeente en de sluiting van Sijgje Schiedam blijft Kelly eerst nog op haar vakantieadres. Dat neemt Cynthia haar kwalijk ‘Ze had er gewoon voor ons, voor het personeel, moeten zijn.‘
Wel gaf ze het eten uit de keuken aan het personeel. 'Want', zei Kelly, ‘we hebben voorlopig geen geld’. Dat vond Cynthia lief ‘Het was zoveel dat we zelfs nog voedsel aan de voedselbank hebben kunnen geven.’
‘Heel goede en zorgzame baas’
Een ander personeelslid wil graag anoniem haar verhaal doen, we noemen haar Anne. ‘Mijn dochtertje was een half jaar oud en ik zocht werk. Kelly kwam op mij heel open over. Iedereen verdient een kans, zei ze tegen mij. Ik begon als bediende, werd toen eerste medewerker en weer later zelfs assistent bedrijfsleider. Toen ik zwanger werd pakte Kelly dat goed op, ze was heel zorgzaam.’ aldus ‘Anne’.
‘Natuurlijk kon ze streng zijn en dan gebruikte ze ook harde woorden, maar ze stond pal voor haar personeel. Ik weet nog dat er een keer een klant was die onbeschoft tegen het personeel was, die heeft ze zo de zaak uitgezet. Een ander keer wilde een gast een collega van me slaan en Kelly ging er gewoon tussen staan.’
‘Ik was met zwangerschapsverlof toen de zaak gesloten werd. Ik zit nu thuis met de kinderen maar zou zo weer voor Kelly willen werken.’
Dat het de laatste maanden minder ging met Sijgje Schiedam bestrijdt ‘Anne’: ‘het was gewoon vlak voor de vakantieperiode. Dan is wat rustiger, dat was het jaar ervoor ook zo geweest. De zaak liep juist goed, er stonden al reserveringen voor september.’
Personeel maanden zonder geld
Cynthia: ‘Al mijn collega’s gingen aan mij vragen of ze nog wel salaris zouden krijgen. Ik belde Kelly, die toen nog in Spanje zat, op 19 augustus op om dat te vragen en werd door de telefoon verrot gescholden.’
‘We hadden op 22 augustus een gesprek op de zaak. Kelly zei dat de mensen met een nul-uren contract geen rechten hadden en ze voor de mensen met een vast contract het UWV zou bellen om het uit te zoeken.’
Later blijkt dat er helemaal niets was geregeld. ‘Uiteindelijk heeft Claudio geregeld dat we de papieren van het UWV in konden gaan invullen. Pas op 8 oktober kregen we eindelijk wat geld van het UWV. Ik heb een huis en kindjes en zat maanden zonder geld! Gelukkig sprongen mijn ouders bij.’
Alleen maar verliezers
Over de meegenomen inventaris zegt Cynthia: ‘Kelly had geen geld en de inventaris van Sijgje was onderpand voor de lening. Ze heeft dus eigenlijk van zichzelf gestolen door alles mee te nemen. De drankvoorraad heeft ze verkocht via Facebook en Instagram.’
Cynthia werkt nu weer in Sijgje Schiedam. ‘Claudio moest de hele inventaris opnieuw kopen, de afzuiginstallatie was niet onderhouden, er waren lekkages en er moest van alles gerepareerd worden. Dus om te zeggen dat Claudio voor heel weinig geld Sijgje Schiedam heeft gekregen, dat vind ik niet kloppen.’
‘Er zijn alleen maar verliezers. Ik vind het zonde dat het zo is gegaan. Ik ben blij dat ik mijn baan terug heb en dat Sijgje Schiedam weer open is, want de Schiedammers misten het. Het is Claudio ook niet in de koude kleren gaan zitten, hij zit er echt mee.’
Kelly en Michel zeggen in reactie op het interview met Cynthia dat zij ervan uit gingen dat mensen met een nul-uren contract geen hulp konden krijgen van het UWV ‘Gelukkig voor deze groep krijgen zij toch ook alles waar ze recht op hebben.’ aldus de twee.
Dat ze op hun vakantieadres in Spanje bleven, komt doordat ze niet eerder terug konden: ‘omdat we geen annuleringsverzekering hadden. Op woensdag ging onze terugvlucht pas.’
Kelly en Michel zijn blij dat hun voormalige personeelsleden weer in Sijgje werken: ‘Zij hebben hier ook niet om gevraagd.’
Reactie van Sijgje
Claudio Houtman wil op dit moment niet uitgebreid op de zaken ingaan. Wel stuurt hij per e-mail een reactie. Daarin staat:
‘In verband met een lopende procedure zal de directie van het Sijgje thans niet inhoudelijk op het interview reageren.
Beweringen van de heren Letschert als Kocer dienen als een minderwaardige manier te worden beschouwd om de goede naam van een directielid van de organisatie alsmede Proeflokaal Sijgje te beschadigen. Indien zij in een gerechtelijke procedure hun onwaarachtige beweringen willen waarmaken zal daartegen verweer worden gevoerd en kunnen alle aantijgingen gemotiveerd en onderbouwd worden weerlegd.
De reacties van oud medewerkers als ook van gedupeerde gasten van mevrouw van Vliet, de heren
Letschert en Kocer zullen na publicatie van uw artikel voor zich spreken.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
Directie Proeflokaal Sijgje’