advertentie

Lentiz: 'Er ontstaan leuke en creatieve vormen van onderwijs, dat kan voor de toekomst een impuls zijn om dingen op een andere manier in te vullen'

Lentiz: 'Er ontstaan leuke en creatieve vormen van onderwijs, dat kan voor de toekomst een impuls zijn om dingen op een andere manier in te vullen'

Schiedam - De maatregelen die zijn genomen tegen het coronavirus hebben ook veel impact voor de scholen en daarom hebben wij gesproken met Francine Boerstoel van manager P&R en communicatie van Lentiz onderwijsgroep.

‘We zijn in de eerste plaats enorm trots op onze docenten die afgelopen twee weken dag in dag uit bezig zijn om onderwijs op afstand te organiseren. De docenten hebben in korte tijd allemaal digitale programma’s geleerd en de vakdocenten zijn begonnen met het formuleren van opdrachten voor leerlingen om op die manier digitaal huiswerk te geven. Daarnaast zijn we voor onze eindexamenklassen nu druk bezig met het in goede banen leiden en (eventueel ook digitaal) inrichten van alle onderdelen van de schoolexamens. Dit als gevolg van de afgekondigde maatregel dat de centrale examens voor de niet door kunnen gaan.‘

Ik kan me voorstellen dat het heel veel van de scholen vergt om deze situatie het hoofd te kunnen bieden.

‘Ja docenten moeten creatief zijn. Ze moeten op een andere manier denken en ze moeten de leerlingen aan zich weten te binden zodat ze ook echt doen wat van ze wordt gevraagd. Daarnaast moeten de leerlingen goed worden begeleid want zij kunnen vragen hebben. Dat gebeurt nu met Facetime, Skype, MS Teams of via de chat. Sommige docenten doceren nu echt 1 op 1. Je ziet ook YouTube filmpjes waarbij docenten bijvoorbeeld voor gymnastiek voorbeelden geven zodat leerlingen thuis kunnen bewegen. Docenten moeten nu heel creatief zijn.

Komende week wordt spannend want de maatregelen gelden nu t/m 6 april maar premier Rutte heeft gemeld dat waarschijnlijk komende dinsdag duidelijk wordt of de scholen na 6 april weer open kunnen of toch langer gesloten moeten blijven.

‘Ja, dat betekent dat wij ons nog verder moeten specialiseren in het digitaal onderwijs. Dat is spannend en we zijn heel erg benieuwd wat er dinsdag gezegd zal worden. Leerlingen en docenten moeten zich hierin schikken. Maar ik zie hele leuke en creatieve vormen van het geven van onderwijs ontstaan, en voor de toekomst kan dit juist een impuls zijn om dingen op een andere manier in te vullen.

Ik zie wel dat de docenten hun leerlingen missen dus het onderwijs op afstand is wel een echte omschakeling.’