advertentie
Aantal klachten over Rotterdam Airport stijgt enorm, tientallen frequente klagers zorgen voor merendeel van de meldingen
Schiedam - Het aantal klachten over Rotterdam Airport stijgt enorm, maar 72 frequente klagers (dat is 4 % van het aantal klagers) zorgen voor 75 % van de meldingen. Het aantal meldingen uit Schiedam is met 205 % gestegen.
In 2019 kwamen ruim 62.650 meldingen binnen over vliegverkeer van en naar Rotterdam The Hague Airport. Het aantal meldingen steeg met 81% ten opzichte van 2018, dat blijkt uit de jaarrapportage met een analyse over meldingen rondom Rotterdam The Hague Airport van de DCMR Milieudienst Rijnmond in Schiedam. Het aantal vluchten was vergelijkbaar met het aantal in 2018. De jaarrapportage brengt de geluidimpact van de luchthaven op de omgeving in beeld.
Aantal meldingen
In totaal waren er 1.886 melders. Het aantal frequente melders verdubbelde naar 72 personen. Dat is 4% van het totaal aantal melders. Zij zijn verantwoordelijk voor 75% van de meldingen.
In de gemeenten Rotterdam (105%) en Schiedam (205%) steeg het aantal meldingen fors. Maar het aantal meldingen uit gemeenten die op grotere afstand van de luchthaven liggen, steeg relatief meer.
Aard en oorzaak
De meeste meldingen gaan over de grote luchtvaart en vooral over de vliegtuigbewegingen in de vroege ochtend (07:00 – 08:00 uur) of late avond (22:00 – 01:00 uur). De toename van het aantal meldingen is volgens de DCMR deels te verklaren door een aantal trends in het gebruik van de luchthaven en het (omliggende) luchtruim. 'De zomerperiode onderscheidt zich qua aantal vluchten steeds meer van de winter waardoor het verschil in geluidproductie tussen beide perioden steeds groter wordt' aldus de DCMR.
'Ook de invloed van het Schipholverkeer zorgt voor afwijkende vliegtuigbewegingen, wat meer hinder voor de omwonenden oplevert'.
Advies
DCMR adviseert om het onderzoek naar de optimalisatie van vertrekroutes voort te zetten. Uit de analyse in het jaarrapport blijkt opnieuw de noodzaak om dit verder uit te werken.
Daarnaast beveelt DCMR aan om de trends in het gebruik van de luchthaven die extra hinder veroorzaken, zoveel mogelijk te ontmoedigen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de invloed van Schipholverkeer en het fenomeen van ‘door de nacht heen vliegen’ waardoor ’s avonds laat gestart en ’s ochtends vroeg geland wordt.